NULL Skriv ut sidan - Korpikå Nederkalix på internet

Anbytarforum

Titel: Korpikå Nederkalix på internet
Skrivet av: Roger Fjellström skrivet 2015-05-02, 11:12
Hej, jag söker information om min släkt i Korpikå. Jag är barn till Alf Fjellström (född 1920) och barnbarn till Hilda Maria Johansson (född 2/6 1889 och död 1975). Hon var dotter till Lars Olof Johansson (född 20/12/1858) på Lars Olo's gård, han var son till Johan Larsson, i sin tur son till Lars Riberg (Lejon)Arm på Långstranden. Jag undrar t ex om det finns några historier om denne Lejonarm, och varför Lars-Olo´s gården revs efter lille John Johanssons död. Finns det några traumatiska eller uppseendeväckande händelser i släkten? Hilda Maria led av renlighetsfobi, hon tvättade sig oavbrutet, kunde inte ta i någonting utan att ha papper mellan. Enligt en historia som min pappas syster Mariann berättade, skulle tendensen redan ha funnit i hennes ungdom. Det sägs att när hon tjänade pipa hos en bonde i trakten hade hon borstat och fejat korna så att de lyste övernaturligt i lagården. Jag tror att Hildas familj var troende, möjligen laestadianer, åtminstone är det sistnämnda känt om Hildas syster Alida som blev bondhustru i Storsien. Hilda flyttade från Korpikå från Boden strax vid eller kort före de 20, tillsammans med sin tre år yngre syster Elin. I Boden blev de framgångsrika sömmerskor.