NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 juni, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 juni, 2008
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2008-06-08, 09:04
Hej!
Ett fel som rör min egen familj i Henry Sandbergs Korpikå-material, och som jag påpekat för Mattias som har webbsidan med materialet för länge sedan utan åtgärd - men det fallet är ju Henrys forskningsmaterial - är att min morfars farfar fått en son som inte tillhör familjen.
 
På sidan som rör Mansheden och familjen Johan Jacob Olofsson Sandberg så är Oskar Fritiof Sandberg inte son i familjen (vilket framgår tydligt i alla kyrkböcker, men han står däremot på samma sida som Johan Jakob i en volym av husförhörslängderna, dock i egen familj utan någon släktskapsangivelse).  
 
När det gäller min mammas kusiner finns också en del fel, men eftersom jag inte anser att uppgifter om levande person alls ska framgå på en sådan internetsida har jag aldrig givit de korrekta uppgifterna.
 
I Kalixmo-databasen rör en del av felen t.ex. Lindqvist-släkten från Sangis (min mormors mors anor, där i en generation barnen fullständigt blandats samman och även ett barnbarn blivit ett barn, och även hennes eget födelsedatum). Kyrkböckerna är faktiskt hyfsat lätta att både läsa och följa  
 
Hälsningar,
Eva
 
redigerat med ändring av ett generationsfel  
 
(Meddelandet ändrat av edah den 08 juni, 2008)