NULL Skriv ut sidan - Jatko och af Leijon

Anbytarforum

Titel: Jatko och af Leijon
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2006-06-03, 11:34
Thomas
 
Namnskicket i Norrbotten, speciellt Tornedalen, var mycket speciellt vet jag, men inte hur. Amanda borde hetat Persdotter eller möjligen Ols (Olofs-) dotter före 1901, men man hade redan innan dess börjat frångå patronymika i vissa delar av landet. Efter namnlagen 1901 blev hon troligen Johansson eller Persson/Olsson. Kanske skilde sig föräldrarna eller modern blev änka och de gick tillbaka till hennes namn. Man måste följa familjen i församlingsböckerna för att få någon ledtråd. Barn hade ofta inga egentliga efternamn när de var små. Det står ju dessutom i vigselboken att Emma Kristina är från Varanperä, som då skulle vara ett gårdsnamn (så får man efternamn i Norge), att detta skulle vara så syns inte i några av de fåtaliga kyrkböckerna. Någon person med lokal kännedom kanske vet.
 
Jag gjorde en snabbkoll på Anna Gretas födsel i Övertorneå. Födelseboken är inte i tidsordning där, det tog tydligen tid att döpa barnen ibland, men den enda Anna Greta jag kunde se som var född 23 (ev 28) juli 1831 var inte dotter till någon Isak, utan till Axel Nilsson Kangas och Alma Larsdotter i Hapakylä.
 
Frågetecknen hopar sig
 
Chris