NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-09
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2004-11-02, 09:02
Hej Anders,
ur minnet:  
Alkkula by var liksom de flesta av älvdalens byar geografiskt placerad på vardera sidorna om Torne älv.
På östra strandsidan, d v s i nuvarande finska Övertorneå församling (Ylitornio), kallades den norra delen av Alkkula by för Taroniemi. Dessa gårdar i Taroniemi räknades ibland under 1700-talet till Övertorneå församling. De sydligare gårdarna i byn räknades till Hietaniemi.
På den västra strandsidan, alltså i nuvarande Hietaniemi församling, fanns det väl endast två hemman (?) Pudas (Yli- och Ala-Pudas). Hemmanet Rova räknades omvartannat till Alkkula eller Ruskola by. Ruskola by angränsar direkt till Alkkula by. Och där ligger Rova hemman, i princip på gränsen, men enligt min personliga uppfattning om geografin tillhörandes Ruskola by.
Detta torde innebära att det bör ha funnits bl a backstugusittare m fl som i princip varit bosatta på sockengränsen Hietaniemi-Övertorneå, eller på byagränsen mellan Ruskola och Alkkula.  
P g a denna diffusa tillhörighet kan jag föreställa mig att någon alkkulabo måhända begravts i Övertorneå (?). Men det kan ju också ha varit så att aktuella människor måhända ursprungligen var övertorneåfolk som inflyttat till Alkkula på gränsen till Hietaniemi, och måhända därför själva velat begravas i Övertorneå (?).
Hälsar
ST