NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 november, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 november, 2009
Skrivet av: Erik Kuoksu skrivet 2009-11-01, 14:37
Hej Jarmo!
 
Vad jag menade med Jag antar att Erik är Erik Mårtensson Mämmi. Kanske Mats är en bror till honom? var, att Mats Mårtensson i Alpua kanske kan vara en bror till Erik Mårtensson (Mämmi).
 
Man skulle kunna ställa upp följande hypotetiska schema över ett släktskap mellan mämmisläkterna (baserat på det du skriver):
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/245702.jpg)
 
Det är inte någon vacker illustration, men jag tror att den klargör två möjliga släktskap. Erkki Martinpoika Mämmi verkar åldersmässigt närmast tillhöra samma generation som Mats Larsson Mämmi eller Pynnöys söner, snarare än hans sonsöners generation, varför det spontant känns som att det finns en generation för mycket på Alupa-sidan av uppställning 1.  
 
Jag känner att problemet med båda dessa uppställningar egentligen är att de är rent hypotetiska. Vi vet att det finns ett släktskap, men vi vet inte när släkterna delades. Vad är det som säger att det skedde så sent som på 1500-talet? Varför inte till exempel redan på 1300-talet, eller 1400-talet -- århundraden som för evigt är försänkta i källtorka. Man kan notera att det inte finns någon samstämmighet överhuvudtaget mellan de respektive släkternas medlemmars personnamn. Detta behöver inte utesluta ett nära släktskap, men det talar inte direkt för det. Skulle man hitta en Lars, en Mats, eller en Tomas Mämmi i Alpua, skulle ett nära släktskap genast bli troligare.
 
Vad gäller släktens koppling till en person från Finland som nämns i en 1300-talskälla, ställer jag mig ärligt talat tveksam. Rent generellt är det nästan omöjligt att komma längre tillbaka än till 1500-talets början i Sverige och Finland. Hittar man samtida källor, som med någon säkerhet kan leda en släkt tillbaka bara till 1400-talets sista år, är detta en sensation i sig.
 
Jag känner att det just nu finns för många frågetecken Alpuasläktens tidiga genealogi, för att man kunna säga något om släktskapen mellan Tornedals- och Vihantisläkterna Mämmi. Om de äldsta bevarade längderna från Salo är från 1648, ligger nog detta samband tyvärr inom det ovetbaras fält... Men jag tror ändå inte att det är ovetbart: Det bör finnas äldre längder  av andra typer bevarade, till exempel uppbörds-, tionde-, och boskapslängder. Kanske längder över Älvsborgs lösen 1571 och 1613. Först när man har lyckats belägga medlemmar av Alpuasläkten Mämmi i samtida källor på 1500-talet, och tidigt 1600-tal, kan man kanske hitta det exakta släktskapet.
 
MVH
 
Erik Kuoksu