NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-10
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2007-05-02, 22:34
Hej Johannes,
Isak Lundberg (1874-1954) var ju såvitt jag erinrar mig ur minnet bördig från Vojakkala i Nedertorneå. Han reste till Amerika 1899 och återkom 1906. Som så många andra tornedalingar sökte han sig till Houghton County, Michigan, där det fanns gott om bl a gruvarbete. Han bodde i staden Hancock. Väl där läste han varje månad den lokalt utgivna finskspråkiga tidskriften Kansan Kuvalehti. Den innehöll nyheter anknutna till Finland samt till finländare i Amerika. Dessa, åtminstone en del årgångar, lät han binda in och tog några år senare med sig tillbaka hela den långa vägen över Atlanten ända till Övertorneå. En sondotter till Isak skänkte mig välvilligen årgång 1902 p g a mitt intresse för de tornedalingar som levt i trakterna av Hancock m fl områden.
Däremot har jag tyvärr inte hittills haft anledning att eftersöka Isaks ursprung, men jag har uppfattat att det var han själv som tog namnet Lundberg? Eller om det var hans far? Nå, i vart fall bör du återfinna honom i kyrkobokföringen som barn i Vojakkala by.  
 
Hälsar
ST