NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-17
Skrivet av: Erik Kuoksu skrivet 2007-04-16, 23:36
Om Olof Tomasson Sturk:
 
Namnet Tomas är ovanligt i Tornedalen. Jag gjorde en liten genomgång av mantalslängderna för 1727, ett av Olof Tomasson Sturks föregivna födelseår:  
 
Muonionniska: Tomas Jönsson (Pudas). Var gift med Ella Andersdotter och hade åtminstone två döttrar, Ella (gift med Nils Jönsson) och Anna. Hade dessutom kanske en son, eftersom en sonson Tomas omnämns i skriftboken för Pajala sn. 1731-43 (om det nu inte är dottersonen Tomas som avses). Tomas Jönsson är nog för gammal för att vara far till Olof Tomasson Sturk.
 
Kaulinranta: Tomas Tomasson (Jaako?).
 
Laivaniemi: Tomas Andersson  
 
Laivaniemi: Tomas Tomasson
 
Keräsjoki: Tomas Samuelsson
 
Jag kan ha missat någon eller några, men då det vid denna tid fanns omkring 2200 husbönder i Tornedalen, ser man tydligt hur ovanligt namnet Tomas var vid denna tid. Det var något vanligare bland samerna, men dessa var å andra sidan befriade från soldattjänst.
 
Någon av de ovanstående skulle rent hypotetiskt kunna vara far till Olof Tomasson Sturk. Ett sätt att möjligen kunna se om han var son till någon Tomas i Tornedalen, skulle kunna vara att undersöka om någon Tomas:
 
a) Året innan Olof första gången omnämns som soldat har en eller flera vuxna söner på sin gård.
b) Det år Olof blir soldat får en son mindre i spalten för söner i mantalslängden.  
c) Inte har någon annan känd son vid namn Olof.
 
Detta kan vara en indikation, men något bevis är det ju inte.
 
Ett annat sätt skulle kanske vara att se vad det står i rullorna för Västerbottens regemente. Exakt hur det går till och var de finns vet jag inte, eftersom jag själv aldrig har haft behov av att göra det. Det bör inte vara alltför komplicerat.
 
Men Olof kanske inte var från Tornedalen överhuvudtaget? I Österbotten, Kajanaland och finska Lappland finns det enligt HisKi 13 Olof Tomasson födda mellan 1720 och 1740, undantaget en som dog som barn.  
 
Med vänlig hälsning
 
Erik Kuoksu