NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-16
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2006-12-16, 22:25
Hej,
nu har jag inga handlingar tillstädes, men min minnesbild är att Anund Olofsson Tulkkila torde ha avlidit redan kring 1567, varför detta med Jon Anundsson och likbegravningen i Salangen år 1600 torde fallera helt och hållet. Det har nog byggts upp på felaktiga indicier sedan länge tillbaka? Jag har sett en äldre sekundär notis om Anund Olofssons död år 1600, men jag tror inte det stämmer. Han skattar för Tulkkila hemman i Armassaari 1562-1567 samt förekommer som lappfogde i Kemi 1562 (tror jag det var). Sonen Olof Anundsson skattar på samma hemman från 1592.
Var skulle Anund Olofsson ha befunnit sig under de 33 åren före 1600? Hur kunde en sådan prominent person bara gå upp i rök under så lång tid? Såvida han nu inte var avliden?
Jag erinrar mig allt detta ur minnet p g a att jag själv så många gånger har försökt hitta eventuella belägg för att Anund Olofsson skulle ha levt längre än 1567, men inte funnit desamma. Tyvärr.
Jag tror att Tulkkifolket var infödingar i nedre Tornedalen. Det kristna personnamnet Anund/Amund säges ju ha norskt ursprung, och det är säkert helt korrekt. Dock säger det inte mycket om Tulkkisläktens egentliga ursprung emedan namnet Anund är vanligt förekommande i Tornedalen i äldre tidevarv. Då är ju däremot gårds- och måhända även släktnamnet Tulkki kanske mera av intresse? Detta tyder ju på minst tvåsppråkighet? Kanske rentav tre- och fyrspråkighet?
Kanske var Anunds moder bördig från norsk språktillhörighet? Eller farmor? Och att det var därför han kristnades med personnamnet Anund?
Funderar ST