NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-16
Skrivet av: May Teistevoll skrivet 2006-12-16, 21:50
Hei,

Ingen kunne bli begravet i Salangen på denne tiden da det hverken var kirke eller kirkegård der. Salangen var en liten sjøsamisk siida. Kirken for distriktet er på Ibestad som ligger på øya Rolla.

Det ble i 2003 utgitt en historiebok for Sør-Troms hvor Salangen er med. Boken heter "Astafjord bygdebok. Historie 2" skrevet av professor ved Universitetet i Tromsø, Lars Ivar Hansen.

Jeg siterer fra boken: Samene i innlandet skulle knyttes fastere til svensk kirkelig og verdslig administrasjon, og det ble innskjerpet at de skulle søke kirkelige tjenester på svensk side og ikke på norsk, selv om dette kunne falle lettere ut fra deres regelmessige flyttinger. År 1600 måtte tingevarresamen Jon Amundsen bøte 6 lodd sølv fordi han hadde ført sin fars lik "till Iffuarstad i Sälånger til at begraffues". Jon var en av de største reineierne i siidaen og førte regelmessig flokken sin over på norsk side. Likevel ble han for framtida "tilsagt at giöre sin lickstoll till Swerige". Uttrykksmåten "Iffuarstad i Sälånger" er dessuten interessant. Den ser ut til å gjenspeile perspektivet til innlandssamene som flyttet ut til sjøsiden. For dem var det ikke de sentrale norske gårdene og administrasjonssentrene ute på øyene som fremstod som kjerneområdet i Astafjord, men derimot fjordene med Salangen i spissen. Sitat slutt. Kilde oppgitt av Hansen: Fogderegnskap for Torneå lappmark og "Wästersiön" 1599-1601.

Jeg vet ikke om tingevarresamen Jon Amundsen er sønn av Anund Olofsson Tulkkila. Men jeg har forstått at Anund Olofsson Tulkkila døde 1600? Så historien er mistenkelig lik.