NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-22
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2004-11-19, 20:37
Kjell,
fäst ingen större vikt vid uppgivna dödsåldrar från denna tid. Ibland stämmer de, ibland inte alls. Har sett hur många exempel som helst på att de kan fela många år. Ju äldre den avlidne blivit, ju större risk för ökad åldersuppgift.
Dessutom var de flesta ju analfabeter, och att ha intresse för korrekta födelsedata.... ja, det var nog inte primärt i den tid de då levde uti.
Så sent som 1778 föddes Mickel Mickelsson Petäjävaara i Soukolojärvi, men - om jag nu minns helt korrekt - så är han i husförhörslängden från 1700-talets slut uppgiven som född 1776. Eller var det tvärt om?
Anders Mickelsson Keksi hade ju en dotter som dog i Kaulinranta under första halvan av 1740-talet, uppgiven till 108 år gammal. Men den däri uppgivna tiden (ca 1636) var hennes far endast en liten drygt tioårsgrabb själv. Hon var säkerligen uppgiven mera än 10-15 år äldre än hon verkligen var vid sitt dödstillfälle.
Och jag själv? Jag är helt tvärtom (som vanligt). Jag är bara 26 år gammal, men i bokföringen står det konstigt nog att jag är född 1958.
Förklara det den som kan.
Hälsar
ST
 
PS) När det gäller Ella Ersdotter så har jag noterat henne som dotter till Erik Ersson Huhtasaari o h h Karin Eriksdotter Ollikkala. Ingen aning om varifrån det kommer, men troligen är det väl EW som är upphov till det släktskapet. Han har ju redan från sent 1940-tal och under 1950-talet plöjt igenom nästintill samtliga domböcker för tingslaget, och där antecknat de olika nämnda släktskap som framkommer. Vill minnas han nämnt en gång för mig att Erik Huhtasaari och Johan Johansson Kerttu omnämnes såsom svågrar.