NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-27
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2004-10-07, 19:39
Tja, du menar inte Mickel Eliasson Pitkäniemi - Luttu i Soukolojärvi, Kuivakangas, f. 1699 d. 1773, som gifte sig 1737 med Anna Persdotter Ruisniemi f. 1707 d. 1773. Hon var från Soukolojoki, Kuivakangas, och dr till bonden Per Ersson Tolainen-Ruisniemi o h h Klara Hindersdotter Pitkäniemi.
Mickel Eliasson var bror till min förfader från två släktgrenar, Elias Eliasson Pitkäniemi i Soukolojärvi, f. 1699 d. 1729.
Deras föräldrar var Elias Hindersson Pitkäniemi f. 1662 d. 1747 och (gift 1691) Malin Johansdotter Kerttu (levde 1715), dr till Johan Ersson Kerttu o h h Karin Hindersdotter Vuopio.
Farfar var Hindrik Olofsson Kierivuolo-Pitkäniemi f. ca 1630 d. möjligen 1684, som ca 1660 anlägger Pitkäniemi nybygge å östra sidan av Soukolojärvi inom Kuivakangas by. Gården flyttades senare över till västra strandsidan till Petäjävaara och nyttjar sedermera detta gårdsnamn. En tid soldat med namnet Lapp. Hustrun var Ingrid. En dotter var Klara, samma kvinna som var svärmor till Mickel Eliasson (ovan).
Hindrik Olofsson var son till Olof Hindersson Kieri (Kierivuolo) f. ca 1600 d. möjligen 1685?, som anlade Kieri hemman i Soukolojoki, nuv. Ruisniemi, ca 1628. Skattar 1643-1685. landsknekt 1628, varför han nog anlade nybygget för att bli befriad från knekteriet. Gift med Margeta.
Fadern torde varit Hindrik Olofsson f. ca 1565 d. 1610, som synes vara husbonde å ett hemman i Kuivakangas åren 1595-1610, vilket hemman kan ha varit föregångaren till Kieri hemman nr 3 i Ruuttirovanpalo norr om Soukolojoki mynning inom Övre Kuivakangas by. Hans hustru är inte känd, men måhända hette hon Kierstin (Kieri)?
Hindrik kan ha varit son till - men n u är vi ute på gungfly... - Olof Bertilsson (Perttuli eller Härmä) f. ca 1525 d. ca 1594, skattar i Kuivakangas - tydligen å Härmä hemman - 1556-1594. Ett alternativ i tolkningarna kan vara, vilket Bror Muotka en gång muntligen sade till mig, att denna gård som Olof Bertilsson brukade, torde ha varit föregångaren till Kieri hemmanet... ?
Det är luddiga tidevarv.
Bertil Matsson (= Perttuli) skattar i Vanhakylä, vilket uppgick i Kuivakangas by, åren 1539-1552. Han är uppenbarligen farsa till Olof Bertilsson.
Åtminstone från tolv olika släktgrenar räknar jag anor från Bertil Matsson.
 
Vi får nog ha släktträff, du å jag?
 
Men nu måste jag först ut i garaget och laga en cykelpunktering,
hälsar
ST