NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-08
Skrivet av: Berit Wenngren skrivet 2004-01-23, 01:32
en Sturksläkt från Marjosaari (marjoosari)
 
jag har fortfarande inte hittat min anfader Olof
Thomasson Sturk f 1727 (mm ff ff f, har ej funnit honom i någon födelsebok o dyl) och undrar om någon i sin outsäliga vänlighet;-) skulle vilja hjälpa mig med en översättning från finska till Svenska för att få lite mer förslag och ide?r om var jag kan leta vidare.
Så mycket vet jag att han fanns med som soldat i
rote nr 31 Sturk, han blev antagen 1747 i november, 20 år gammal d 1961 ant i Pommern. Det finns ju en del ställen att leta i under Marjoosaari (Vitsaniemi,
Kaulinranta, Kuivagangas etc)Namn som förekommer i Marjosaari på 1600-talet är ju Keisu, Vanha, Ollika, Kaijanmikko, Iivari Keksi och Nulu, men har någon av dom en sen en son som heter Thomas som kan tänkas vara fadern till Olof?
Han kanske är från den finska sidan? Är det någon
som kanse t.o.m vet vad hans föräldrar hette?
 
Här kommer den finska harangen  
N:o 31. Sturk (Turkki) Marjosaarella. Entinen torpansija kulkee nimellä Turkinkomu. Talot: Rantakeisu, Takakeisu, Kaijanmikko sekä Torakankorvan Keksi (Antti ja Juuso) ja Iivari.
 
Jag känner till Olof Thomassons barn och familjer
om någon är intresserad.
 
Hälsningar från en novis som fortfarande har svårt med gammelstilen men övar och övar....;-)
 
Passar också på att fråga om Esias Persson Saari Kinnunen Naska f 1740 i Kuivakangas, gm Christin
Henriksdotter Muotka f 1748 d 1818. Christinas
anfäder känner jag till men inte Esias och hans
föräldrar.
 
Har tidigare läst att det fanns en går som hette
Saari-Kärki är det någon som känner igen den?
 
Det finns också en Michel Saari Naska Kinnunen f 1723 (lite stor ålderskillnad från Esias, men han
var gift en med en Margareta Michelsdotter Saari
Wiik Hietala, kan namnet Saari komma där ifrån på något vis? Sist med inte minst är det någon som rent geografiskt vet var Saari-gården ligger?
Det finns ju en Saari i Jukkasjärvi i Kiruna och en i Hietaniemi, Övertorneå.
 
 
Jag vänder mig till expertisen.
mvh
Berit Wenngren