NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-07
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2003-03-22, 22:09
Berit,
 
Super-Otroligt-Stort-Tack-för Ditt-Erbjudande, men tyvärr så tillåter inte min familje- och husrenoverarsituation mig att avstanna med övriga livet just nu för att skriva en historiebok. Även om det är det jag nog helst skulle vilja göra.
 
Sedan 30 år samlar jag på mig diverse information om Niemis by med närmaste omnejd, så är det någonting jag funderat på att sammanställa, så är det just byn Niemis.
En sockenhistorik är alltför omfattande så det tvekar jag att ta på mig. En sådan måste vara bra, annars tjänar det inte så mycket till.
 
Jag har väldigt höga forskar- och författarkrav på mig själv, således är jag nog på tok för självkritisk för att ståta med namn för en dylik heltäckande sockenpublikation. En sådan undersökning blir alltid - såvida det inte är ett konkretiserat, exakt preciserat, beställningsjobb - för subjektiv. Och det vill inte jag vara. Jag anser själv att jag har väldigt få politiskt sociala värderingar om våra förfäder, varför jag indirekt hellre lyfter upp odalbonden med bruten rygg före länsmannen som grep de berömda tjuvarna.... och därigenom har jag redan automatiskt gjort en subjektiv bedömning.... d v s, att jag kan inte skriva en sockenhistorik.....
 
Däremot har jag tusen diverse mindre historier jag önskar skriva om. En del har jag redan skrivit, men nu är det länge sedan. Det hände innan jag fick småbarn. Då gick det bra.
Nu väntar jag på att de vuxit upp så att jag kan fortsätta.
 
Nån gång så...
 
/ST