NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-07
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2003-03-21, 21:13
Bergström,
 
jag konstaterar återigen, att jag har fullständigt gräsliga anteckningar från förr. Grubblar över varför aldrig jag lyckades lära mig skriva under alla de år jag gick i skola.
I vart fall har jag noterat följande (utan att finna några vidare hänvisningar precis nu):
 
Johan Persson Ylinenjärvi, f. 1726, d. 1800. Nybyggare i Ratasjärvi i Juoksenki by å Ylinenjärvi, senare Tervahauta, anlagt 1768. Senare husbonde å Lohiniva nr 2 (nuvarande Karkiainen-Karkeinen)i Lohijärvi 1788-1792 (-1800). Johan Pehrsson Drake fr. Lohiniva, avliden i mars 1800.
Drake var mycket riktigt namn för soldatroten nr 35 i Kaulinranta och Kuivakangas byar. Efter 1758 hetter roten Törnros, senare Kyrass.
 
Ser att jag inte bemödat mig (problemet) med exakt identifiering av honom, men om han har släktskap med Per Hindersson Drake, så har jag tidigare tagit fram följande info om föräldrarna (p g a att han varit Niemisbo):
 
Per Hindersson Rolig         (Stock-Rolig-Drake)
f. 1697  levde 1763
Från ?
  Lejd i januari 1713 till nr 64 Stock i Niemis. Var i juni 1713 kommenderad på Vaxholms kastell (MR i Vaxholm 4 juni 1713). Kommenderad på Stockholms galejor 1713 (GMR 2 no-vember 1713). Korpral i november 1724.
  Förflyttad i november 1724 till korpralsroten nr 74 Rolig (GMR 18 juli 1728). Den 18 juli 1728 flyttad igen - för lönens skull - till korpralsroten nr 106 Drake i Korpikylä, Nedertorneå socken (GMR 14 juli 1735).  
  Det märkliga är att han i bevarade församlingsböcker från Hietaniemi endast kallas ”Drake”, aldrig ”Rolig”. När han får sitt första barn den 10 februari 1725 i Niemis by, kallas han ”Corp. Per Drake”. Tydligen var han bosatt på Roligs rote 1724-1728, men att han i praktiken redan från november 1724 tillhörde Drakes korpralsrote. Till denna sistnämnda förflyttas han sedan officiellt 1728 för - som det heter - ”lönens skull”.
  Är gammal, sjuklig och svag, får avsked. I anseende därtill att denna korpral i en lång tid tjänat, bevistat aktionen i Strömstad (1717) och belägringen vid Friedrichshall (1718), jämväl sist varit uti Villmanstrandaktionen (1741), varest han blivit i vänstra handen blesserad, varder han till underhålls åtnjutande uppförd, emedan han är fattig och utan näringsmedel, och annars ej kan hava sin framkomst och föda (= korpral nr 106 Drake; MR 9 oktober 1744). Hade då tjänat i 31 år 9 månader.
  19 år gammal (1713), 18 år! (1715), 22 år (1719), 30 år (1728) och 37 år gl (1735).
  Bosatt i Niemis by, först såsom soldat Stock och sedan korpral Rolig - korpral Per Drakes hustru Margreta i Niemis 1737-1745 - , därefter okänt var i byn de bodde, fram till omkring 1745, då familjen uppenbarligen flyttar någonstans (Korpikylä?).
  Gift omkring 1720 med Margareta Hindersdotter Curtilia från Yli Tulkkila i Armassaari.
 
Det är väl förhållandevis lätt att kontrollera huruvida Per Henriksson Drake hade någon son Johan född vid mitten av 1720-talet? Jag orkar inte det nu (har materialet nedpackat).
Meddela mig gärna om ni gör detsamma.
Annars har jag litet si och så med arvet av fädernas soldatnamn. Ibland nyttjas de, ibland inte alls. Någon säker tumregel synes inte ha förekommit. Måhända det var annorlunda ifall fadern varit någonting mera än gemen knekt? Vet inte i dagsläget... jag är trött och väntar på sömnen istället.
 
Men Johan Drake och hans ömma hustru förekommer i kyrkorådet:
 
Övertorneå kyrkoråd den 18 juni 1797 (KI:1).
 
1797 den 18 junii efter slutad gudstjänst hölls kyrkoråd i närvaro av Olof Piekko, Henrik Vaa-raniemi, Johan Lantto, Mickel Juntti, Abram Mörtberg, Per Rahtu och Mickel Turuvaara.
 
S.d. Förekallades Johan Persson Drake ifrån Lohiniva och dess hustru Katarina Persdotter [sic!], då denna senare beklagade sig över sin mans ogudaktiga och grymma uppförande emot henne med bannskap, slagsmål och grymma hotelser m m.
  Och ty förmanades Johan Persson så allvarligen som kärligen att avstå ifrån sådant väsende, och vinnlägga sig [om] en foglighet och anständighet emot sin hustru, så fram han vill undgå laga ansvar och näpst.
 
(Eller har namnen skrivits fel: Johan Persson Drakes hustru kallas i husförhörslängden för Kaisa Karlsdotter, medan deras son, Johan Johansson, f. 1762, var gift sedan 1789 med Katarina Persdotter. Är det det yngre paret händelsen ovan egentligen avser?)
 
Nåt att bita i?
 
Hälsar
ST
 
PS) Besök gärna Lohijärvi nr 2 till sommaren och besök den unga husbonden därstädes och inhandla suveränt gårdsförpackat torkat renkött. Renvårdarsläkten Holster har huserat där sedan 1880-talet.
 
F.ö. fanns det ytterligare någon annan Drake oxå. Jag erinrar mig en bonde i Kuivakangas som nyttjat det namnet under 1700-talet.