NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-24
Skrivet av: Andreas Pelli skrivet 2002-09-20, 11:32
Fantastiskt!
 
Jag skulle gärna ta del av allt som redan finns skrivet om det här när tillfälle ges. Betyder att jag kan vandra vidare och börja utreda min farfarsmors anor (hon ska enligt vad jag hört vara släkt med Wahlbergarna, fast det behöver ju inte stämma).
 
På min mammas sida tror jag faktiskt Kjell Mäki utrett rätt utförligt om Gard, så jag borde i logikens namn ta kontakt med honom också. Min morfar heter Pelli, men hans farfar var i sin tur en Lantto från Övertorneå (ursprungligen från Alkkula, sägs det). Släkten kom till gården i Pellinpää nån gång under mitten på 1800talet. Den förre ägaren sålde gården efter den tragiska kyrkbåtsolyckan 1820 (står mycket att läsa om det här i Tornedalens Historia III).
 
Min farmor var från Överkalix, så det blir ett senare projekt att utreda. Tornedalska familjer verkar ju till min förvåning vara så gott som besläktade allihopa på ett eller annat sätt, och nästan utredda allesammans också. Jag blir helt förbluffad när jag ser hur mycket ni har tagit reda på och luskat ut ur det spridda källmaterialet som finns!
 
/andreas