NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-24
Skrivet av: Andreas Pelli skrivet 2002-09-19, 17:13
Tack så mycket!
Visste inte om det där med det oäkta barnet, faktiskt. Antar att det är sånt som folk gärna glömmer när det gäller den egna släkthistorian. Intressanta saker man kan komma över genom den här forskningen.
 
Jag hade faktiskt Greta Johanna Henriksdotter här i mina papper, men jag avbröt forskandet på det spåret eftersom jag blev väldigt osäker på hennes föräldrar. Av vad jag kommit fram till skall hon ha varit dotter till en Henrik Henriksson Mört(?) f. 1806 och d. 1869, som var från ryska sidan men ägde Käyräsvuopio hemman i Ruskola.
Han var gift sedan 1840 med en Maria Henriksdotter f. 1812 (dödsår okänt).
 
Jag har haft väldiga problem med att läsa de ofta rätt otydliga sidorna i kopiorna/korten av kyrkböckerna, speciellt i födelseböckerna. Husförhören är lättare att avläsa men de avslöjar ju inte alltid eventuella förfäder till folket på gårdarna.
 
Onekligen verkar det ju dock som om Henrik Henriksson Mört är Greta Johannas far, men hans föräldrar har jag inte funnit.
 
Får jag mer hjälp är jag naturligtvis tacksam  
Är det måhända till och med så att någon redan utrett den här släkten och sitter inne en halva till min farfarsfars släktträd?
 
//tack och hälsningar Andreas