NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-24
Skrivet av: Andreas Pelli skrivet 2002-09-19, 01:45
Hallå allihopa!
 
Jag har just börjat släktforska, och har försökt att kartlägga min farfarsfars anor så långt det går. På svärdssidan har jag faktiskt kommit ända ner till tidigt 1500tal, där släkter som Kohkoinen och Toolainen figurerar. Även den välkände Henrik Larsson på Oravaisensaari är en förfader till mig. När jag fått mer klarhet i hur alla grenarna ser ut skall jag publicera dem på nätet (jag har haft otrolig tur att hitta gemensamma förfäder genom andras forskning).
 
Min farfars farfar var denne person:
 
Abram Michelsson Juntti
f. 1845
d. ??? (efter folkräkningen 1890)
hemmansägare i Kuiwakangas
 
Problemet är att han var, som jag förstått det och funnit i kyrkböckerna, gift två gånger. Första hustrun, som är mor till min farfarsfar Karl Juntti (1874-1960), skall ha dött 1883.
 
Jag är nu rätt osäker på vad den första hustrun egentligen hette (jag kan ha blandat ihop kvinnornas födelsedatum), samt vilka hennes anor är. Någon som kan hjälpa mig?
 
Jag är tacksam för all hjälp eller alla tips jag kan få. Jag är bosatt i Luleå numera, finns händelsevis kyrkböckerna från tornedalen även att tillgå här?
 
//hälsningar Andreas
 
P.S Enligt mina nu levande släktingar i Juntti-familjen var det en av Abrams söner med den andra hustrun, en Henrik Leonard, som startade upp Junttis Åkeri i Övertorneå.