NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-09
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2002-05-08, 22:01
Hejsan Peter och Christer,
 
tja detta verkar ju knepigt som attan. Var tvungen att kolla igenom Pajalas bokföring, vilken ju inte är rolig från denna tid. Födelseboken täcker inte upp alla åren, men just för (bl a) år 1752 så redovisas endast barnen som fötts på östra (finska) älvsidan. Det är ju oxå märkligt.
 
Anders Eldståls föräldrar återfinns i Pajala hfl 1772-1802, AI:2, fol 59, men då har sonen Anders redan bortflyttat. På fol 37 och 38 återfinns de två Koivuniemi-hemmanen och där ser jag endast Nils Henrikssons döttrar Anna (f. 1741) och Ella (f. 1747) med sina familjer.
 
I Övertorneå (1781-1801) i Korpilompolo by (här kallat Soucolo) fol 244 återfinns Anders Eldståls familj samlad för första gången. Det är ju ingen tvekan om det, och hustrun Margeta Nilsdotter angives vara född 1752.
 
Anders Eldståls ursprung är ju känt och det härleds från Krekula - Jatko - soldat Skomakare och Wiss - soldat Eldstål, alltifrån anläggaren av Krekula hemman i Isokylä i nuv. Täräntö, Grels Tomasson (i längderna 1621-1665), dock uppges han enligt ålderberäkning varit född 1569! Enligt traditionen var Kreku (=Greger, Grels) med i 30-åriga kriget och/eller klubbekriget (mitten av 1590-talet). Men när det gäller 30-åriga kriget så var det inte han utan en son Tomas Grelsson som skrevs ut till knekt 1642.
 
Jag hittade mina gamla kladdar (aldrig renskrivna)
där jag har följande framforskade (mestadels egna) noteringar:
ANDERS ABRAMSSON WISS-ELDSTÅL (Korpilompolo-Kivijärvi), f. 1751, d. 1815
Indelt soldat Eldstål i Kuivakangas (Övertorneå) 28 mars 1774, men från 1770-talet bodde soldaten fysiskt i Korpilompolo. Anders Eldstål grundade Ylinenpää hemman i Korpilompolo där han var husbonde 1794-1800. Därefter nybyggare år 1800 i Kivijärvi eller Viita å nuv. hemmanen Aapo och Pekka. Där dog han.
Hustru 1774 (!): MARGETA NILSDOTTER, f. 1752, d. 1819. Enligt EW dotter till Nils Henriksson Koivuniemi o h h 1:a hustru Ella Filipsdr, så har jag noterat. (min minnesbild precis nu erinrar något om att han sade sig ha fått indikationerna på detta från någon dombok - eller om det var från någon annan kyrkokälla -, men att det hade varit svårt att få fram. Det bästa vore ju att den som är riktigt intresserad ringer honom och frågar vad han grundar denna uppgift på. Han lever ju än och bor i Soukolojärvi, Kuivakangas, Övertorneå).
Barn:
1. BRITA, f. 10.5.1778 i Soucolo, d v s Korpilompolo by. Hon är min ana. d. 1866
2. KIRSTIN, f. 1780
3. NILS f. 1782, d. 1788
4. ABRAHAM f. 1784, d. 1849, husbonde å nuv. Aapo hemman.
5. LARS f. 1784, d. 1825, husbonde å nuv. Pekka hemman. Bröderna klöv stamhemmanet 1824.
6. ELLA (detta namnet finns i Koivuniemisläkten), f. 1787.
 
Mina rön om Koivuniemi - efter tipset från EW uppvisar, vilket ni talar om, två fruar: den första gift 1738, Ella Filipsdotter Lautakoski (inga datum), den andra (inget vigseldatum), Kirstin Mickelsdotter Kangoinen, f. 1712, d. 1773, från Kangoinen och dotter till Mickel Hindersson Kangoinen o h h Anna Nilsdotter. Kirstin var änka efter Olof Månsson i Lainio, med vilken hon hade barn som fördes in i det gemensamma boet hos Nils Henriksson Koivuniemi.
Detta hemman delades till två mellan döttrarna Anna och Ella.
 
Det är väl de enda uppgifter jag har tillgängliga idag.
 
Jag härstammar ju från denna Eldstål-familj, så hittar man andra och nya rön, så nog är det intressant att ta del av dem.
Dock är det väl så att Pajalatrakterna inte riktigt är mitt specialområde. Jag håller mig hellre till Hietaniemi med finska Alkkula församling samt nedre delen av Övertorneå.
 
Väl mött,
ST