NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-28
Skrivet av: Berit Eriksson skrivet 2000-12-07, 18:47
Hej Håkan och Katrin. Har nyligen kommit i kontakt med Rötters anbytarsidor och har i första hand letar efter anor i södra Sverige. Ngt fick mig dock att slå på litet ovanliga efternamn i släkten på min pappas sida, han hette Littiäinen, liksom jag innan jag gifte mig. Ingen framgång. Så försökte jag med Noppa, farmors flicknamn. Och herreje ett sånt gensvar. Man tror inte det är sant. Farmors farfar var Pehr Olsson Noppa född 1794, så om jag förstått det hela rätt är Håkan Bergström och jag släkt. Har slagit upp birkarlar i gamla Nordisk Familjebok. Hade aldrig hört talas om såna karlar. Men inte kul att vara släkt med slavhandlare. Att bli dömd för lättja var nog inte heller kul.
Har försökt få fram tidigare inlägg eftersom Håkans inlägg den 14 sept låter som om det förekommit mer tidigare. Har inte kommit på hur man gör. Och Hietaniemis kyrkböcker verkar svåra att ladda. Tar en enorm tid, kunde inte vänta. Vad beror det på. Hittade andra tips som jag skall försöka. Men finns det möjligen nån som kan berätta nåt om släkten Littiäinen? Det dyker upp första ggn i min släkt hos Petter Olofsson Littiäinen, han var född 1840. Vet att dom bodde på en gård i Littiäinen. Fadern hette Olof Olofsson Vuolo och var bonde. Under alla omständigheter, tusen tack för allt jag redan fått. Hälsningar BE