NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 april, 2008
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2008-01-05, 22:22
Hej Christer, du ger dig själv (och de som ska hjälpa dig) en genväg om du beställer bouppteckningen, Johansson är ju inte så ovanligt namn.
 
När det gäller varifrån de reste så borde de varit med på cd:n Emigranten om de reste från Göteborg. Den innehåller passagerarlistorna ut från Sveriges hamnar samt Danmark men jag kan inte hitta dem på cd:n (som jag skrev ovan), Emibas där de andra uppgifterna kommer ifrån är från de svenska kyrkböckerna. De kan ha rest över Norge som inte finns med på cd:n men som är sökbart i register gratis på Internet i Digitalarkivet - men alla utresande från Sverige är inte med heller på Emigranten.  
 
Enligt uppgift i Per Clemenssons bok Emigrantforska Steg för Steg (sidan 45) så är några förklaringar till att man inte återfinns i passagerarlistorna ut från Sverige att man inte reste i emigrantklass  eller att man åkte tredjeklass som vanlig passagerare utan kontrakt med en emigrantagent.
 
Jag sökte på Ellis Island-sajten via sökformuläret hos Steve Morse (se webbsidan), och det anländer 32 Gustaf (med någon stavning och med eller utan andra namn) Johansson/Johanson till Ellis Island 1910, bara ett fåtal är i ungefärlig rätt ålder (det står uppskattat födelseår eftersom man talade om åldern, inte födelseåret). Ingen av dem passar riktigt, men det finns en Gustaf från Ranca, N.B. (som de tolkat det som vid registreringen till Internet, men det står Råneå på manifestet), som är född ca 1886 och han har redan varit i USA 1905-1910. Jag hittar ingen passande Lars Leonard bland de 6 Lars Johansson eller 2 Leonard Johansson.
 
Ellis Island i New York var dock bara en av många hamnar, det fanns t.ex. i Boston också där många svenska landsteg. De passagerarlistorna är tillgängliga på betalsajten Ancestry.com (som jag inte har).
 
I registret över avlidna med socialförsäkring, Social Security Death Index (SSDI), (dvs. långtifrån komplett särskilt eftersom det datoriserade registret dessutom börjar först med avlidna på 1960-talet, men gratis sökbart) finns det en Gustaf Johanson född den 13 januari 1890 som är bosatt i Seattle, delstaten Washington, när han dör i mars 1975 (datum inte angivet). Det finns inga anhöriga i det registret och det går ju inte heller att säga att det är han bara för att det är samma födelsedatum.
 
Det finns ingen Johanson/Johansson född den 25 augusti 1887 i SSDI.
 
Lite tips om emigrantforskning hittar du här i Diskulogen nr 72, april 2006, sidorna 12-22.
 
Hälsningar,
Eva