NULL Skriv ut sidan - Överluleå

Anbytarforum

Titel: Överluleå
Skrivet av: Monica Svensson skrivet 2015-06-05, 07:37
Hej  
Jag har precis snurrat in mig i alla Dagesson, Dage Jönssonare mm, både från Råneå och Skatamark och just nu vet jag varken ut eller in.  
 
Vilken av Dagessons var Elin Månsdotter Fordell gift med? Är det flera olika grenar ej besläktade - Skatamark - Råneå - Ersnäs?
 
Jag själv har Olof Dagesson ca 1655 som anfader och han var gift med Brita Larsdotter ca 1655  
 
Nästa generation är Dage Jönsson ca 1632 och han var gift med Barbro Olofsdotter (det är här jag trillar på en Dage Jönsson ca 1603, från Råneå (Forsman, har jag sett som tillägg), men då står det Råneå, kanske ändå inte samma), som är gift med Elin Månsdotter Fordell, de får i sin tur en son Jöns Dagesson Forsman dy ca 1633 som gifter sig med en Brita Kråka. (Förvirringen är total)  
 
Sedan så har Jöns Dagersson dä ca 1603-1610 (har sett alla siffror inom spannet) som är gift med en Marit Persdotter.  
 
JAg får inte ihop det med årtalen om Dage Jönsson gm Barbro Olsdotter var gift 2 ggr för du kan ju inte få barn när du är 1 år gammal.  
OK tänker man då hoppar vi upp ett steg, Elin kanske var gift med hans far, men då stämmer inte namnordningen, Elin var gift med Dage Jönsson (Forsman) och ett steg upp har vi Jöns Dagesson dä. 1603-1610.  
 
Någonstans har jag sett att Elin skulle vara född ca 1585. Hoppar jag upp ytterligare ett steg i generationerna så finns Dage Torfastsson, men han heter inte Jönsson???  
 
Hjälp mig att redan ut denna förvirring :-)  
 
//Monica