NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-10-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-10-13
Skrivet av: Annika Gylling skrivet 2012-09-01, 16:47
På min pappas sida hamnar jag på båtsmannen Johannes Persson Höök, f 17820518 i Buggamåla, Rödeby [Källa: Rödeby CI: 4 1782, sid 151] Hans föräldrar var Per Nilsson Kruse/Kruskopp och Maria Gummesdotter.
 
Det var längesedan jag forskade på dessa personer, men har nu i dagarna kollat upp den gamla forskningen och jag har blivit lite tveksam nu angående Per Nilsson Kruse/Kruskopps föräldrar. I min databas har jag inmatat att hans pappa skulle ha varit Nils Eskilsson i Flaken, Rödeby [Källa: Rödeby CI: 3 1723 sid 179]
 
Men om man går in, dels i dödboken och i boken Flaken - historisk gård i gränsbygd sid 49 så står det att Per som föddes 1723 dog 1734, visserligen står det ett ? efter året i denna bok. Men att ett av Per Nilsson Kruse/Kruskopps barn dog det året, det stämmer enligt Rödeby CI: 3 F 1723, sid 635, för där står Dom Laetare, Jordfäst Nils Eskilssons son i Flaken Och går man igenom, i alla fall det jag hittills har hittat, så kan det bara vara denne Per, som föddes året 1723, som kan ha dött då.
 
Men jag har nu hittat en annan Per, som kanske kan vara den rätte, och det är därför jag ställer frågan om det är någon annan som kommit fram till samma sak. Personen jag hittat är Per Nilsson som föddes i mars månad 1722 i Yasjö, son till Nils Larsson [Källa: Rödeby CI: 3 1722, sid 171]
 
Intressant om det är någon som kanske har hittat någon annan uppgift som verifiera att det var Nils Eskilsson som var fader till Per Nilsson Kruse/Kruskopp. Jag är också tacksam om någon kan verifiera ifall fadern var Nils Larsson