NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-26
Skrivet av: Jan K Sörblom skrivet 2005-01-06, 09:43
Hej Bengt!
Problemet med Lithovius/Lithman är att jag saknar årtal, det är bara en massa relationer.Jag har bara antecknat vad som är skrivet, men inte forskat vidare.
Första årtalet jag har är på Josef Samuelsson d 1692, son till Samuel Lithovius och Katarina Lithman. Han skall ha varit kapellan i Törvänä och gift med en Margareta Peldan, dotter till Josef Pålsson Peltoniemi och Margareta Strigelia. En dotter till dessa, Katarina Josefsdotter Lithovia d 1730 skall ha varit gift med Magnus Svensson Björnström, tullskrivare i Uleåborg. En sonsons son till dessa skall ha varit Isak Jakobsson Björnström 1726-1779, arbetsfogde i Tornefors och stamfader för Björnströmssläkten i Junosuando Masugn, Käymäjärvi mm. Jag behöver väl inte påpeka att det här är tämligen osäkra uppgifter.
Anna, Birgerus dotter, skulle möjligen kunna vara mor till Katarina Lithman och Dr Lithman i Calix möjligen identisk med khden i Örebro Nicolaus Jacobi Bothniensis. Men avsaknad av årtal gör det svårt för mig att bedöma rimligheten i ett sånt antagande. Vad har du antecknat?
MVH
JK