NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-26
Skrivet av: Jan K Sörblom skrivet 2004-12-24, 08:52
Hej Bengt!
Jag antar att du rotar runt i Genealogica Sursilliana, för där har jag också råkat på en Katarina Lithman från Kalix gm Samuel Josefson Lithovius. De tillhör släkten Björnströms anor. Tyvärr antecknade jag inte så noga den gången, så jag har inget skrivet om någon Doktor Lithman i Calix. Men jag antar att det är en teologie doktor som avses, alltså en prästman. Kanske följande stycke ur Härnösands Stifts Herdaminne kan hjälpa dig en bit på traven:
5. Birgerus Erici (1592-1629). Såsom fattig och nybolet fick herr Byrill i Calix för år 1592 frihet från sin taxeafgift gm kgl. brefvet 15 apr. s. å. Han underskref Upsala mötes beslut 1593. År 1595 afbrann genom vådeld Kalix kyrka jämte prästgården; med anledning häraf beviljade
Kgl. M:jt 16 sept. s. å. 20 t:r spannmål till kyrkans byggnad, och för förlorad egendom befriades kyrkoherden från taxen för år 1596. Enligt traditionen skall hertig Carl på sin hemfärd från Finland i febr. 1602 gästat Kalix. Vid detta tillfälle säges khden, tillfrågad om
sitt namn, svarat: »Herr Börje», och då hertigen infallit: »Herre ock?», genmält: »Ja, Hans Maj:ts bönder kalla mig så», hvilket svar lär roat hertigen, och då denne frågade, om han hade något att klaga öfver eller bedja om, lär prästen svarat, att hans enda bekymmer var, att hans hustru ej ville bestå honom någon frukost, i anledning hvaraf hertig Carl anslog 8 t:r i vederlag åt herr Börje till dagelig frukost, hvilket anslag fortfor att utgå till khdarna i Kalix och yttermera erhöll stadfästelse år 1644 och 1680. Han afled enligt ett i kyrkan uppsatt epitafium år 1631, sedan han två år förut öfverlämnat pastoratet åt sin son.
Barn: Ericus Birgeri, faderns efterträdare; Anna, v. i Sthms Storkyrka 3/12 1609 m. khden i Örebro Nicolaus Jacobi Bothniensis, och därigenom stammoder till släkten Lithman.
(HSH, bd IV, Neder-Kalix, pastorer nr 5)
 
God Jul
JK