NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-02-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-02-09
Skrivet av: Danne Jörgensen skrivet 2010-11-21, 15:05
Hmm hittade detta en tvist om ålfiske i http://www.swe-gen.se/Dombok/Dombok_ostra.htm
 
    * Nils Jönsson i Tibbamåla vittnar att för 25 år sedan rodde han på samma Barse ström med Truls Holme i Långemåla, såg han två dammarmar, och en ström gick lös öster till, som intet kom samma armar vid, frågade han Truls Holme, till vilken gård ligger denna damm? Svarade han till Västergården i Idehult och lösfiske och annat fiske med mjärdar och stock vet han Västergården har haft både öster och nedanför samma damm.
    * Åke Olsson i Idehult vittnar att för 30 år sedan med sin far fader rodde framom dessa murar, såg han tvenne murar och lika som där skulle vara rätt lågt mellan nämnda murar, och han sporde sin far fader Holme i Mästaremåla till vilken gård ligger dessa? Svarade han till Västergården i Idehult.
    * Truls Andersson tillsporde Åke Olsson, om han såg något fiske brukas vid eller i nämnda broar, var till Åke Olsson i Idehult svarade nej.
 
Nock blev i rätten lagt en sedel utav Idehults män som blev läst och påskrivit, som lyder.
 
    * Truls Andersson här emot förde sina kontraparter, nämligen Nils Månsson i Mästaremåla, vilken vittnar att för 40 år sedan bodde han i nämnda Idehult Västergård, och bott där i 4 år (fukt) hade varken fiske eller damm i Barse ström till samma gård, dock gick så stund(fukt) att där hade för skolat legat något till (fukt).
    * Jon Holme i Långemåla vittnar att han på 60 år minns tillbaka, (fukt) år sedan rodde i samma Barse strömmen (fukt) samma tid Idehult gård alldeles intet (fukt) haft i samma ström, och hans far (fukt) hans broder Truls Holme bodde på samma Idehults gård, och för 40 år sedan sade hans broder till sin fader; Jag har hört samma ström ligga till denna gård, fadern svarade nej han har aldrig varit uppbyggd i min eller min faders tid, och sade till sonen att han inte skulle befatta sig med den, och Gräggemåla damm ligger utanför, som brukades av dem.
 
Danne