NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-02-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-02-09
Skrivet av: Annika Gylling skrivet 2010-09-13, 14:47
Det var många herrans år sedan jag gjorde denna släktutredning, då jag själv härstammar från denna släkt.  
 
Men om du läser boken Långemåla, byn vid Lyckebyån utgiven av Ledja byalag, så kan du säkert rätta ut en del frågetecken. Jag har förmodligen blandat ihop två Sven Bondesson som jag kallat för den äldre och yngre. Den äldre kommer enligt boken från Bonde Jonsson och hans hustru Ingrid Jonsdotter.  
 
Jag har trott att Sven den yngre kommit från Bonde Jonssons andra äktenskap med Ingrid Börjesdotter, men det verkar inte så enligt boken, utan där är denne Sven Bondesson son till Bonde Persson som man i sin tur tror sig härstamma ifrån Per Bondesson. Tydligen har man inte hittat några belägg för det. När tiden ges, ska jag ge mig itu med detta. Nu för tiden har man så många fler sökmöjligheter än man hade på 1990-talet ;-)
 
Vad det gäller släktleden, kan det bli annorlunda då man utgår från olika personer. Vi kanske inte är i samma släktled, beroende på hur gamla vi är, i vilken ordning man kommer i syskonskaran, när man får sina barn osv.