NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-02-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-02-09
Skrivet av: Gunnar Håkansson skrivet 2010-07-20, 17:15
Långemåla. Byn vid Lyckebyån, sammanställt av Ingemar Söderström. Utgiven av Ledja Byalag. Tryckt i Bräkne-Hoby 2008. Du behöver inte göra kontrollen - jag har svalkat mig några timmar på landsarkivet. Siffrorna stämmer. Det du kan få göra är att översätta gamla dateringar till nu begripliga:
1712: 24. Trin. (torde vara 24 söndagen efter Trefaldighet)
1719: 22 p: Tr: (torde vara 22 söndagen efter Trefaldighet)
1739. m:1 P.T. (+ någonting osynligt före m, kanten var mycket svart, möjligen Do)
1751: F. Pettere
Vill du själv tyda krumelurerna, hittar du dem i Rödeby CI:3, första halvan.
 
Beträffande Ulrika har jag gått igenom Karlskrona. Där fanns några, i amiralitetsförsamlingen, men ingen med fader på O. Det finns dock en i Augerum 1786, 29 november. Litet tveksam, då fadern bär efternamnet Liljegren. Sådana namn lade man dock ofta bort, då man återgick till bondesysslor. I övrigt fanns det litet mera attester än register, men inte tillräckligt långt - det finns födelse-, vigsel- och dödsregister (egentligen dop, vigsel och begravning), men därutöver endast högst sporadiska förteckningar över nattvardsgäster (samt mantalslängder, som ju har sina begränsningar).
 
Slutligen måste jag förstås be om ursäkt för fadäsen att blanda ihop Älmtaryd i Augerum med Älmtamåla i Fridlevstad. Gertrud Andersdotter föddes alltså i Augerum. Hennes fader Anders Persson dog möjligen i Älmtaryd i början av maj 1787 (Augerum E:1) och föddes i så fall omkring 1722.