NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-08
Skrivet av: Jan K Sörblom skrivet 2005-08-31, 19:08
Hej Lars!
Intressant teori om Henrik Mickelsson Jatko och Mickel Larsson i Ullatti. Mickel Larsson f 1700 och Karin Israelsdotter f 1709 skulle mycket väl kunna haft ett barn f 1728. Ett par saker talar dock emot din teori.  
1. Det fanns ingen Henrik bland förfäderna. Mickel och Karin var tydligen ganska noga med att följa de oskrivna reglerna för namngivning av barn. Av de kända barnen har Mickel f 1733 namn efter far och farfars far. Brita f 1739 har namn efter farmor. Lars f 1742 har namn efter farfar. Israel f 1747 har namn efter morfar. Nils f 1751 har namn efter mormors far.
2. Arvet. Mickel är äldste kände son, och det är också han som tar över.
Bevisvärdet av mitt resonemang är väl tämligen tvivelaktigt, det är jag medveten om. Dels så följer man inte namntraditionen till 100%. Det är mycket mer noga i andra grenar av denna Ullattisläkt: morfar/mormor  först, farfar/farmor sedan osv, men av de kända barnen har alla fått namn av förfäder.
Sen är det inget som hindrar att äldste sonen i en familj bryter med familjen och mågar in sig till bättre levnadsvillkor, vilket ju skulle tänkas kunna vara fallet här; Tärendö smäller nog högre än Ullatti när det gäller möjligheter till välstånd. Jag vågar emellertid inte slå vad om hur det förhåller sig; jag har förlorat ett antal sådana vadhållningar förut. Betrakta mitt inlägg blott som en reflektion över det ovan framlagda.
MVH
JK Sörblom