NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-08
Skrivet av: Harriet Pekkari skrivet 2005-01-16, 00:23
Hej JK Sörblom!  
 
Jag för denna diskussion under Tärendö därför att jag har bara den sidan uppe på Anbytarforum. Eftersom jag började leta efter mina och Parakka Pekkaris  anfäder i Tärendö, så hamnade jag  där. Jag har tidigare inte varit inne i detta forum, men jag förstår att ni kanske har olika sidor för olika församlingar, orter och t o m  för olika släkten. Så långt har jag ännu inte hunnit sätta mig in i detta forum.
 
1) Nu undrar jag vem Anna Greta Adamsdotter Pekkari(Mäen Anni) gifte sig med i Vettasjärvi? Något i mitt bakhuvud  säger från forna tider att jag hört namnet Isak (Mäen Iisko)?? Kan det vara rätt?
 
2) Vilka är Mäen Annis barn? Min far har talat om: Posti-Levi, Oskar, Isko-Lassi (där vi brukade inkvartera oss). Sedan har jag Adolf Stålbäck, som levde länge, i minnet. Nu fick jag veta genom dig ytterligare en, nämligen din farmors mor Hilma Karolina. Jag har också sett som barn en Adolf från Kääntöjärvi och som var gift med Armida. Vet du, vem han är i er släkt? Om jag räknar rätt är min far andra kusin till alla dessa Mäen Annis barn, och Lars Levi Adamsson Pekkaris 16 barn är deras första kusiner.
 
3) Mina tredje kusiner blir då deras barn, alltså Mäen Annis barnbarn. Jag känner till mest dem som jag besökt nämligen Posti-Levis döttrar, Irene gift i Parakka med Palon Fransi och Blenda gift med kh Aronsson, samt har jag för mig Yrjö Mettävainio. Av Oskars barn känner jag till flera döttrar med Nean, Eily, Gunhild i spetsen och Uno, men jag har tappat bort namnet på dem andra. Av Adolf Stålbäcks barn har två flickor varit till Parakka och besökt oss och släkten.  Dessa flickor var dagen efter min farbror Johans begravning år 1994 med på en sommargudstjänst  på den gamla sommarkyrkogården, som ligger på Johan Pekkaris ägor på en ö i Kalixälven nedanför Nedre Parakka, Maria tror jag en av dem hette och bodde i Palo. Hos Iisko-Lassi kommer jag ihåg Aines. Jag vet inte vilka som är Hilma Karolinas barn och barnbarn. Det ringer några klockor inom mig med namnen Irma Grönberg och Ivan Sörblom, men de kanske är istället barnbarn till Mäen Anni. Kan det vara rätt? Sen skall Vilma gift Eriksson i Ullatti vara min tredje kusin, men jag vet inte vem av Mäen Annis barn hon är dotter till? Kan du kanske räta ut några av mina frågetecken! Jag är väl på fel diskussionssida igen.
 
MVH  
Kallan Fransin Harriet