NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-08
Skrivet av: Harriet Pekkari skrivet 2005-01-14, 01:28
Hej JK Sörblom och Erik Kuoksu!
 
Tack för svar! Det var som jag trodde ang. födelsetal för Elin Hansdotter Kyrö. Det är väldigt lätt att kasta om siffror när man gör förteckningar.
Jag kommer av samma Pekkari släkt på min farfars sida som Sörblom. Min farfar Karl Johan f.1860 var första kusin med Adams dotter Anna Greta f.1858, kallad Mäen Anni, som for till Vettasjärvi och gifte sig där. Hennes barn min fars andra kusiner är bl.a. Posti-Levi, Iisko, Oskar m.fl, som min far berättat om, och vilka jag som barn besökt på laestadianska samlingsresor i Vettasjärvi.  
 
Kalla (Karl Johan) och Mäen Anni är med all säkerhet båda födda i den gamla Pekkarigården på på var sin sida av gården, dvs farfar på Juhaninpuoli och Anni på Aataminpuoli. (Aatamin Iiskon paikka fanns inte då.)
Den gamla  Pekkarigården med rökpörte från 1600-talets början (nedflyttad från Tabors berg i Övre Parakka) och tillbyggnad 1815 (ritningar finns på Nordiska Museets arkiv 1936) byggdes som en nödbostad, sedan en bror till Johan Andersson Pekkaris hustru Anna Maria Gabrielsdotter (av Lautakoskisläkten)bränt ner den första Pekkarigården, som hade två vånnigar. Viken rövarhistoria!  
 
Farfar Kalla var även första kusin med alla andra Adams barn bl. Erika ellerAatamin Riika som gifte sig med Iisko(Aatamin Iisko) eller Isak Olsson från Pajala församling och Ranta Levi Lars Levi Adamsson Pekkari, som jag tror hade 16 barn med två fruar: Fredrika Engström och Rantatalon Agata Eliasdotter.  
 
Vi är alltså de nya Juholaiset. Farfar hade en del andra kusiner dubbelt opp i Tärendö, t ex både August Henriksson Vanhatalo,Tärendö, och med den han var gift näml. med Maria Alainentalo-Kyrö-Kangonen(genom farsfars mor Eva Johanna Mosesdotter Kangoinen, Koulu Mooseksen tyär.
 
Parakkas Pekkaris har således många för mig okända tredje och fjärde kusiner i Tärendö tillhörande Juholaiset. Vilka de är skall jag luska ut så småningom. Kanske någon kan ge sig till känna genom detta forum!
 
Fråga: 1)
Vad hette mor till Johan Andersson Pekkari f.1775( till Parakka 1812) och hans i Tärendö boende bröder Olof f.1772, Adams f.1776 och systern Eva Andersdotter f. 1783.  
A)Jag har genom detta forum fått uppgiften att det skall vara Maria Olofsdotter Tina f.14/10 1743 i Kauliranta, föräldrar i så fall: Olof Oloffson Rovainen Tina och Brita Larsdotter Tina.
 
B).Jag har en motstridande uppgift från Elsa Olofsson (ättling till Johan Andersson Pekkaris yngste son Per f.1828)i Junosuando, som genom besök i Tärendö fått veta därifrån, att det är
Maria Olsdotter född i Pajala 1744 (Olof Danielsson i Kardis) - men någon skrev (Peter), att hon verkar få en annan make där, så hon är det inte..  
Vad är alltså rätt ang Maria Olsdotter f.1743?Uppgiften från Elsa Olofsson kan vara fel.Katrin Öhgren - tisdag den 14 aug 2001 kl. 23.43: ger ett svar och har nog rätt, tror jag!
 
Far till Juholaiset Parakkas Johan Andersson P.och Tärendös Adam Andersson P. är Anders Pålsson (Paavo) Pekkari och farfarföräldrarna: Pål Philipsson Paavo och Anna Henriksdotter Vuopio f.1712 d.1768.
Fråga 2) Är det någon som vet när denne Pål Philipsson Paavo föddes och dog?
 
Fråga 3)
Pål Philipsson Paavos föräldrar skall vara Pål Philipsson Paavo och Agneta eller Ma(r(gta Mickelsdotter i Tärendö.  
Finns det några data om dem? Och kan man komma längre tillbaka i denna Paavosläkt? Hur och varifrån har de kommit till Tärendö?  
 
Jag har inget källmaterial utan sitter bara och roar mig med att jämföra släktförteckningar, som gjorts av olika personer.  
 
Detta blev ett långt utluskande på nattkröken. Slutar för att gå och sova.
Hälsningar från Harriet Pekkari i Gällivare prästgård