NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-08
Skrivet av: Harriet Pekkari skrivet 2005-01-11, 20:31
Hej Erik Kuoksu!
Jag håller på att luska i mina anfäders anor inom Kyrö och Hurusläkten. Jag undrar om inte du i utredningen av Kyrösläkten tab.87 har skrivit fel födelseårtal på min anmoder  Elin Hansdotter Kyrö. Min far kallade henne för Hansin Ella. Du har skrivit som födelseår1735. Enligt det skulle det ha dröjt 15 år till nästa barn för Hans Hindersson Kyrö g.m Anna Andersdotter Karvonen.
Frågor:
1. Finns det födelse-och dödsår för Anna Andersson Karvonen? Vet man mer om henne och Karvonensläkten?
2. När är Elin Hansdotter Kyrö egentligen född? Det verkar som Elin Hansdotter Kyrös födelseår är omsvängd av Kuoksu i de båda sista siffrorna. Aug. Ljung anger i sin förteckning födelseåret 1753. Enl. det av Kuoksu angivna födelseåret lever Elin så länge som i 98 år till 1833 och enligt Ljung i 80 år. Enligt Kuoksus födelseår blir hon 56 år när hon får sitt första barn Henrik 1791, vilket inte är möjligt. Enligt Ljung är hon då 38 år, vilket låter rimligt. Elin Hansdotter Kyrö kom till Matinpaikka i Parakka och gifte sig med Matts Henriksson Huru (1762-1832). Min härstammning forsätter vidare i sonen Johan Mattsson Huru f.1794 d.1837.
Vet någon mer om dessa frågor? Tacksam för svar!
Harriet Pekkari