NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-27
Skrivet av: Kalle Pekkari skrivet 2004-11-23, 22:30
Hej Torikka, Mäki och Kuosku
I mina sammanställningar över Tärendösläkterna har jag följande noterat över bröderna Hansson Pekkari:
 
Johan Hansson Pekkari (Juho) 1648-1737? gift med
Anna Andersdotter (Hansdotter), båda uppgifterna förekommer, men med samma födelse- och dödsår som en av er angav i tidigare inlägg. Finns det någon av er eller någon annan i forumet som kan precisera denna Anna till något familje- gårdsnamn så vill jag gärna ha del av detta om möjligt.
 
Hans Hansson Pekkari (Hannu) 1657-1730.
Juho och Hannu verkar vara gårdsnamn som fortfarande används i Tärendö. Jag är själv en ur Hannu-grenen. Dock är dagens Juho biologiskt inte ättlingar till Johan Hansson Pekkari.
Juho-hemmanet övertogs (jag har årtalet i mina nota benes)av en Paavo som tog namnet Pekkari efter gården. Dessa Pekkaris kallas dock ff idag för Juho-laiset (borna).
Jag har inte källorna för handen men jag tror att Tage Thomas redde ut lite för mig angående Juho-grenen av Pekkari. Tärendösläkterna är både Tage Thomas och hans svåger Hans Poromaa riktiga fenor på.
Dödsårtalet 1737? kan vara en felnotering av mig, försöker hitta detta bland mina noteringar och privata e-mail.
Annars är alla uppgifter om dessa herrar välkomna inslag i min sammanställning över Tärendö-släkterna. Barn och giften och efterlevande till dessa tar jag också emot tacksamt om det är någon som har det.
Ha det fortsatt trevligt i stugvärmen. I Byske just nu ca -20.
Kalle