NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-04-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-04-20
Skrivet av: Berit Lång Salvin skrivet 2001-08-19, 19:54
Hej, Youcef och Gunvor!
 
Otroligt spännande med släktforskning och att se så mycket om namn och släkter från Tärendö! Det är första gången jag använder mig av denna möjlighet att diskutera med andra vad jag fått fram om personer i min släkt.
Till min släkt hör Karl Isak Karlsson, f 1815. Han var min morfars ff. Han var bonde i Saittajärvi (nuv. Saittarova).
Enl. Erik Johansson Kuoksus forskning (1999)om Birkarlen Olof Joensson (Olkkuri) i Kainuunkylä och hans ättlingar 1485-1925 var K I Karlsson Gift med Anna Greta Emanuelsdotter (1819-80) och min morfarsfar hade bl.a. en syster som hette Maria Greta.
Vad är rätt betr. Anna Gretas ursprung?
Enl. Erik Johansson Kuoksus forskning var Karl Isak Karlsson ättling i 8:e led  till Erik Matsson Heinonen, f 1575 och Enligt traditionen från Heinola i Savolaks. Han anlade ett nybygge i Tärendö på 1620-talet efter att ha varit knekt en tid.
Enl. Erik J. var Karl Karlsson Oja gift med Maria Olofsdotter Lasu (1761-87), dotter till Olof Nilsson Kruuka-Lasu och Anna Henriksdotter Lasu i Junosuando.
Återigen olika namnuppgifter på kvinnosidan. Vad kan vara de rätta namnen?
Hälsningar!
Berit i Tärendö
 
PS Erik Johansson Kuoksus forskning om Olkkuri-släkten har jag beställt från Kiruna Amatörforskarförening. Tel. 0980-10323.  DS