NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-04-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-04-10
Skrivet av: Björn-Åke Petersson skrivet 2010-04-10, 18:48
Inteckningar av kulturellt intresse
 
Håkan Jönssons fader lånade pengar av den välkände bondeståndets talman Olof Håkansson i Lösen.
Olof Håkansson tog emot penningar från de makter som var intresserade av inflytande i Sverige och bedrev en mycket stor lånerörelse med Blekinges bönder. Detta var i Frihetstidens sista timmar och kanske Gustavianerna gjorde det bästa för att svärta ner Olof Håkanssons rykte, men faktum kvar står att han lånade ut otroligt mycket pengar i Östra och Medelstad hörader. Här kommer några exempel på hans transaktioner:
 
Bottnansmåla 51      Rödeby socken      ½ mtl
 
Inteckning            ST 1764 31
 
Av talmannen högaktad Olof Håkansson i Lösen har undertecknad till låns bekommit kontanta penningar 688 daler 8 öre smt vilka jag förbinder mig vid anfordran riktigt återbetala tillika med ränta 6 % som årligen skall klareras. Och till långivarens desto större säkerhet pantsätter jag mitt ägande 1/8 skattehemman Bottnansmåla 51 i Rödeby socken
      Lösen den 8 oktober 1763
      Jöns Carlsson i Bottnansmåla
 
Inteckning            ST 1764 32
 
Som det lån 688 daler 8 öre smt jag av den 8 oktober 1763 bekommit och varför räntan är betald till den 8 sistlidne april har jag detta dato av talmannen högaktad herr Olof Håkansson bekommit 100 daler smt vilka jämte ränta ovägerligen inom ett års förloppskola betalas. Till herr talmannens säkerhet såväl för förra som detta lånet lämnas långivaren utan något vidare mitt ägande 1/8 skattehemman Bottnansmåla 51 i Rödeby socken till pant.
      Lösen den 8 april 1764
      Jöns Carlsson
 
Inteckning            VT 1775 19
 
Till innehavaren av denna min sedel betalar jag inom 6 månader efter dato jämte 6 % ränta om året en låntagen summa 358 daler smt och till säkerhet mitt ägande 1/8 mtl Bottnansmåla 51 i Rödeby socken      Bottnansmåla den 30 november 1774
         Jöns Carlsson i Bottnansmåla
 
Inteckning            ST 1776 15
 
Jag undertecknad tillstår att till låns hava bekommit kontanta penningar av dess här nu nämnda personer beskedliga dannemän och drängar som följer: Matts Håkansson i Hinsemåla, 140 daler smt, även av drängen Carl Mattisson 150 daler smt och av Per Jonsson i Hinsemåla 160 daler smt vilka förenämnde penningar hos en och var som föreskrivet står. Åtager jag mig det kraftigaste att vid påfordran riktigt igenbetala och giver ränta efter Lag 6 % och till säkerhet mitt ägande 1/8 skattehemman Bottnansmåla 51 i Rödeby socken.
      Hinsemåla den 30 november 1775
      Jöns Carlsson i Bottnansmåla