NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-04-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-04-10
Skrivet av: Björn-Åke Petersson skrivet 2010-04-10, 18:26
Bottnansmåla
 
Kanske detta kan vara något
 
Första uppbud            HT 1819 32
 
Till säljaren åtkomst uppvisades ett köpebrev av den 14 september 1791 varigenom Jöns Carlsson till sin son Håkan Jönsson försålt 1/8 mtl kronoskatte hemman Bottnansmåla 51 emot 66 rd 32 sk rgs och övriga villkor.
 
Jag Håkan Jönsson i Bottnansmåla tillika med min kära hustru Elin Persdotters ja och samtycke gör veterligt av fri vilja, välberått mod och noga betänkande upplåter och försäljer vårt ägande och åboende hemmansdel 1/8 mtl kronoskatte Bottnansmåla 51 i Rödeby socken till vår kära son Per Håkansson och dess tillkommande hustru Berta Johnsdotter för en oss emellan överenskommen köpeskilling stor 333 rd 16 sk banco, vilka penningar betalas till oss själva, hälften av köpeskillingen vid nästkommande vårfrutid eller den 25 nästkommande mars och den andra hälften av köpeskillingen vid nästkommande Mikaeli. Och vid nästkommande vårfrutid eller den 25 mars får bemälte köpare emottaga berörde hemmansdel sådant som det nu för ögonen befinnes med hus, tomt, åker och äng, skog och mark, fiske och fiskevatten, kvarn och kvarnställe, torp och torpställe, så inom så utom stakar, som av ålder legat eller hädanefter med lag och dom tillvinnas kan. Hemulas och transporteras till bemälte köpare dess barn och arvingar och efterkommande få äga, nyttja och bruka såsom sin välfångna egendom nu och i tillkommande tider. Och på detta sättet avhänder vi föräldrar berörde hemmansdel från oss och våra övriga arvingar oklandrat och opåtalt, men dock likväl förbehålles oss ett undantag på hemmanet i vår livstid vilket särskilt undantagsbrev blivit upprättat. Med detta kontrakt är vi å ömse sidor nöjda och förbinder oss fullgöra som försäkras med våra namn och egenhändiga bomärke i nedanskrivna vittnens närvaro underskrivet som skedde i Bottnansmåla den 2 oktober 1815
      Håkan Jönsson och Elin Persdotter
      Per Håkansson
 
Utlösen skall ske till syskonen Olof och Jöns Håkanssöner samt systern Carin Håkansdotter.
 
Källa: Mina avskrifter av torpkontrakt och lagfarter i Rödeby 1760-1840
 
Björn-Åke