NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 augusti, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 augusti, 2012
Skrivet av: Gunilla Andersson skrivet 2012-08-30, 19:46
Hej!
Fråga 1
I maj 2010 hade jag frågor om Catharina Andersdotter Jägare, min fmfmm, och fick fina svar.  
Nu återkommer jag till henne.
Två år efter att hennes dotter Catharina, min fmfm, föddes 22 mars 1793 i Korpikån i Nederkalix, (fader okänd), flyttar hon till Råneå och gifter sig 17 maj 1800 med bonden Pehr Hansson, Vitå Råneå, i vigselboken står hon som korpralsdottern Catharina Jägare från Kalix.
 
Enligt kommunionlängd GID 1992.22.88800 bor Catharina och Pehr Hansson på Vitå nr 8 tillsammans med Pehrs föräldrar.  Catharinas efternamn är nu Rosendahl.
När deras son Nils Henrik föds 7 september 1807 är en Henrik Rosendahl vittne vid
dopet. Orten för Henrik Rosendahl är svårläst men kan vara Kalix. GID 1992.19.19200
Catharina har en bror Henrik som är född 26 maj 1778 i Korpikån, Nederkalix.
Han flyttar från församlingen 1793 och sedan hittar jag inte honom.
 
Min första fråga är om någon vet om Henrik Rosendahl och Catharinas bror Henrik är samma person.  
 
Catharinas dotter, ovan nämnd, gifter sig med Nils Petter Persson, som ibland också heter Häggström.  
NPP är född 3 februari 1801. Han har varit sågkarl vid Vitåfors såg och är rättare vid Avafors vid sin död. Hans död hittar jag inte i dödboken utan bara en notering i husförhörsboken Råneå AI:10C 1859-1868 sid 835. Då bor Catharina tillsammans med deras son Erik Anton Nilsson, min fmf, hon dör 18 september 1862 i Avafors, Råneå.
 
Min andra fråga är om någon vet varför Catharina heter Wikström ibland och Nils Petter heter Häggström ibland.  Har det med syskons eventuella efternamn att göra eller..?
Mvh Gunilla