NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 augusti, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 augusti, 2012
Skrivet av: Margaret E. Nyblad Brown skrivet 2012-06-15, 17:48
Jag behöver någon hjälp att lösa problemet om en av mina förfäder. Lars Aron föddes 07/10 1809 i Råneå. Hans mor var Anna Lovisa Rahm och ingen far antecknades vid dopet. Jag vill gärna hitta fadern till Lars Aron. Jag har forskat på många kyrkoböcker i flera år. Jag vet att han som ung pojke blev fostersonen till Gabriel Johansson som bodde i Rånbyn.Då blev han fostersonen till Inspectoren Olof Fredrik Moosberg, Larsgårdsfors Sågverk i Råneå och tog efternamnet Moosberg.
Olof Fredrik Moosberg och Anna Lovisa Rahm hade varit i kontakt med varandra ganska ofta i Råneå och Nederkalix vid födelsedop o.s.v. fram till 1808. (Olof Fredrik Moosberg arbetade i Törefors i Nederkalix från circa 1807 fram till 1817).  
Jag tror att Olof Fredrik Moosberg kan vara fadern. Jag har tittat på Förmynderskapslängder för Råneå men kan inte hitta någon förmyndare för Lars Aron. Förmynderskaps handlingar för Nederkalix finns inte än på SVARs sida på internet.  
Jag vet också att Saköreslängderna kan visa fadern men jag vet inte i vilka handlingar de finns för Råneå och Nederkalix.  
Lars Aron dog 1849 och en av Olof Fredriks äkta söner blev förmyndare för Lars Arons omyndiga barn.
Allting pekar på att Olof Fredrik var fadern men jag behöver bevis!
Är det någon som kan hjälpa mig?
 
Mvh,
Margaret E. Nyblad Brown