NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 februari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 februari, 2012
Skrivet av: Anders Johansson skrivet 2011-12-17, 00:48
Hej!
 
Till Constantinus: Jag letade upp denne Johan (Johannes) som var född 24/8 1818 i Luleå landsförsamling och han var, som du skrev, son till lappen Anders Blomqvist och Cajsa Johansdotter i Skatamark, men när jag skulle följa dem i husförhören så kunde jag inte hitta dem i Skatamark. Kan prästen ha skrivit fel ort? I så fall får jag leta mig i genom husförhören för att hitta dem och följa dem vidare.
 
Ett annat problem:
Anders Andersson Blomqvist gifter sig med Cajsa Johansdotter i Råneå  (Råneå C:4 (1796-1819) Bild 157 / sid 153) den 5/1 1817, men Johan föds ju i Skatamark i Nederluleå?  
Fler frågor än svar uppstod nu?  
 
Har föräldrarna enbart åkt till Råneå för att gifta sig? Eller har de flyttat till Råneå samtidigt? Då borde väl barnet stå i Råneås födelsebok? Varför gifte dom sig inte i Luleå?  
 
Till Niklas: Vid barnet Margareta Christina f. 26/4 1812 var Anders Andersson (om det är samma person vi alla skriver om) 20 år gammal och 23 år gammal vid barnet Nils Peter f. 16/7 1815. Dessa barn hade som moder Greta Larsdotter i Jämtön. Jag kunde enbart finna födelsebok för Nils Peter och hans föräldrar Anders Andersson och Greta Larsdotter, men jag kunde inte heller här finna dem i husförhören för Jämtön.  
 
Antingen är jag blind eller så är det något annat i görningen.  
 
Vad tror ni? Kan det vara rimligt att Anders Andersson varit gift en gång tidigare då han var 25 år vid vigseln med Cajsa Johansdotter? Är det ens samma person?  
 
Mvh  
 
Anders Johansson