NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 december, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 december, 2011
Skrivet av: Nils-Åke Hedström skrivet 2011-06-06, 11:41
Hej igen, Hans Fingal!
 
Som jag nämnde i mitt förra meddelande har jag som huvudkälla uppgifter från Gun-Marie Åkerström i Kalix.
 
Hon har gjort ett kompendium Ättlingar till Per Andersson 1644-1729..., som Du säkert har tillgång till vid Luleå forskarförening. Man kan även hitta en personakt på Internet, när man söker på Per Andersson 1644. Man hittar också dessa uppgifter på www.north66.se som avser Sörbyns hembygdsförening liksom på www.sjoviken-sorbyn.se/. I sistnämnda fall finns bilder på malmstenen i Sörbyn.
 
Sedan i går har jag gått vidare och letat på Internet för att finna ytterligare uppgifter om Gällivaremalmen. Jag har då funnit, att LKAB givit ut en 40-sidig broschyr En historisk resa, där man på sidorna 15-19 får delvis andra uppgifter än de tidigare. Du kan själv ta del av dessa.
 
LKAB skriver därvid bland annat: Bonde fann Gällivaremalmen... Som upptäckare räknas dock bonden Per Andersson i Orrbyn. När han gjorde sitt fynd är osäkert. Andersson hade avlidit när hans malmprover 1735 överlämnades till en präst i Råneå. Familjen Andersson fick vänta länge på sin belöning. Först 1752 tillerkändes de efterlevande 100 riksdaler silvermynt, eller samma summa som lappmannen Mangi fått för att visa det Gyllengripska sällskapet till rätta i Kiruna. För pengarna lät Per Anderssons båda söner tillverka var sin silverbägare med inskriptioner. Den ena är nu i privat ägo medan den andra förvaras på Nordiska Museet. Den präst som tog vara på malmproverna hette Samuel Blix. Hans svärson, löjtnanten Carl Thingwall råkade vid tillfället vara på besök och han handlade snabbt. Löjtnanten utverkade omgående både mutsedel på fyndigheterna i Gällivare och privilegier för att kunna uppföra en masugn....
 
Den Gulicius Blix, som Åkerström nämner, hette enligt HSH Gulich Magni Blix, född 1648, och kyrkoherde i Råneå 1693-1723. I LKAB-broschyren omnämnde Samuel Blix var då vederbörandes son, Samuel Gulicii Blix, född 1686, som efterträdde fadern som kyrkoherde i Råneå 1723-1740.
 
Så till ytterligare dokumentation! I boken Råneå socken 1654-1954 av Engelbert Byström kan man med början på sidan 359 bl a läsa följande: Det dröjde ända till 1704, innan fyndigheten blev officiellt inrapporterad till Bergskollegium, och denna anmälan syntes till en början utan vidare hava blivit lagd till handlingarna. År 1735 vaknade emellertid andarna till liv. Den 30 september 1735 begärde löjtnanten vid Västerbottens infanteriregemente, Carl Tingvall i Rånbyn, mutsedel å Gällivare hos bergmästare Seger Svanberg i Luleå, vilken följande dag beviljade hans anhållan....    
 
Hans, som Du ser hittar man många motsägelsefulla uppgifter i denna historia, vilket jag med detta försökt visa. Faktum kvarstår dock, att Per Andersson erkänts som upptäckare av Gällivaremalmen, även om fyndigheten varit känd redan i mitten av 1600-talet. Den nämns bl a i Johannes Schefferus år 1673 tryckta arbeten över Lappland som ett handskrivet tillägg (Se Byström sidan 359).
 
Återigen - det finns mycket skrivet i frågan och nu får Du själv forska vidare för att få fram sanningarna...
 
Med vänliga hälsningar
 
Nils-Åke