NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 december, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 december, 2011
Skrivet av: Nils-Åke Hedström skrivet 2011-06-05, 23:30
Hans Fingal! Vet inte på vilka grunder av Dig refererade uppgifter bygger, men kan dock medverka till att skapa viss klarhet i frågan. Eftersom Per Andersson finns bland mina anor har jag bl a skaffat mig en utredning gjord av Gun-Marie Åkerström i Kalix. Hon refererar även till ett häfte hos Kiruna amatörforskarförening. Bl a med stöd av dessa informationer kan jag nämna följande:
 
Den Per Andersson, som är den erkände upptäckaren av Gällivare malmberg, var född 1644 i Degersel, (Sörbyn), Råneå. Per avled 1729. Han var son till hemmansägaren och 12-mannen Anders Persson, Degersel, född omkring 1620 och död 1712. Moder var Cherstin Danielsdotter, född omkring 1620 och död 1701. Per hade åtminstone 7 syskon, bl a brodern Johan, som var född 1655 och som avled 1742.
 
Det uppges, att Per hittade malmklumparna i Gällivare omkring 1695. Han visade dem för kyrkoherden Gulicius Blix, som skulle försöka få dem undersökta. Ingenting hände dock förrän 1736 och då i samband med en tvist om inmutningsrättigheterna mellan Karl Johan Thingvall och Olof Unéus. Vid Bergstinget detta år uppgav Thingvall nämligen, att det var Per Andersson, som hittat malmen på den angivna platsen.  
 
Per Andersson hade med hustrun Malin Knutsdotter (1648-1709) tre söner, som uppnådde vuxen ålder, Anders Persson-Spegel (1679-1759), Knut (1685-1719) och Jöns (1690-1771).
 
Man tror, att Thingvall eftersom Per avlidit 1729 genom sonen Anders fått kontakt med Johan Andersson, och att Thingvall därigenom kunnat lämna sina uppgifter till Bergstinget. Därmed kunde Thingvall komma över inmutningsrättigheterna. Först vid ett Bergsting 1741 fastslogs dock, att det var Per Andersson som var Gällivaremalmens upptäckare.
 
Ännu senare, 1752, beslöt Kungl Maj:t och Riksens Bergs Collegio att till Per Anderssons efterlevande söner, Anders Persson i Prestholm och Jöns Persson i Orrby, förära var sin silverbägare med inskription för thet fadren Per Andersson upptäckt Gellivara Jernmalmsstock i Luleå Lappmark.... Anders och Jöns erhöll också vardera 250 daler silvermynt.
 
Jöns´ silverbägare finns sedan 1889 på Nordiska Muséet, 16 cm hög med en diameter upptill av 12 cm. Var Anders´ bägare finns är däremot okänt.
 
Till sist kan jag nämna, att Per Anderssons insats, först 350 år efter hans födelse, 1994, materiellt uppmärksammades i bygden. Då placerades nämligen en 10 ton tung malmsten från Gällivare med minnesplåt vid ingången till folkparken i Sörbyn, hans födelsort.  
 
Med detta har jag delat med mig den tillgängliga informationen i frågan. Hur det kan komma sig, att tidigare angivna uppgifter finns undandrar sig mitt bedömande. Hoppas Du är nöjd med den information jag lämnat!  
 
Med vänliga hälsningar
 
Nils-Åke Hedström