NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 maj, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 maj, 2011
Skrivet av: Ulf H Larsson skrivet 2010-12-27, 13:40
Har gett ut en fjärde utgåva av Henning Larssons Släktbok på min hemsida www.ulfhlars.se.
 
I denna fjärde utgåva har jag använt Nils Joëlssons utredning ”Några av Ruth Stoltz anor” för att korrigera några anföljder, speciellt ana 264 Erik Larsson - ana 528 Lars Olofsson - ana 1056 Olof Davidsson - ana 2112 David Larsson. Detta är resultat av senare forskning av Nils Joëlson än den Henning Larsson tog del av.
 
Nils Joëlsson har i bilaga 16 till ovan nämnda utredning försökt fastställa Anna Larsdotters anor, Anna var först gift (cirka 1683) med Per Eriksson, en son till ovan nämnda Erik Larsson, omgift cirka 1690 med gamle Olof Persson i Vitå. (Per Eriksson levde 1688-02-07 i Jämtön enligt ett tingsmål läst av Nils Joëlsson).
 
Olof Persson härstammar från Högsön 5 och Joëlsson visar att Anna borde härstamma från Högsön 1, när hon dör 1737-01-04 i Nickbyn, Luleå lfs har hon Lars Jönsson ohh Karin från Högsön som föräldrar(C:2 sid 352), då Anna i Råneå katekeslängd Hfl(AIa:1 sid 7) är 31 år (basår 1692) och föräldrrarna gifte sig 1667 blir det problem. Men den Lars Jönsson som anges som Annas far var i stället hennes cirka 20 år äldre broder, hennes far var Jöns Larsson modern Karin Larsdotter. Den senare död 1700-11-25 Jöns Larssons änka, 92 år, begravd i kyrkan Råneå dödbok (F:1 nr 347). Hon bör ha varit cirka 10 år yngre vid sin död (att kraftigt överdriva åldrigas ålder var snarate en regel än ett undantag vid den hör tiden då ingen dokumentation om födslar existerade!
 
I min databas blev då Anna Jönsdotter och hennes första make Per Erikssn kusiner, och då kusingiften var förbjudna pekade detta på ett fel i mina data. Felet var att Henning Larsson hade satt Lars Eriksson (Annas morfar) som far till Erik Larsson. Men som Nils Joëlsson visat (med utdrag bl.a. från tingsnotiser) var Erik Larssons far Lars Olofsson i Jämtön. Detta fel gjorde det nödvändigt att uppdatera Henning Larssons Släktbok./Ulf