NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 oktober, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 oktober, 2010
Skrivet av: Åsa Karlsson skrivet 2010-05-08, 18:16
Jag har så länge jag minns hört att min farfar Ludwig ` Göran Karlsson har ryskt påbrå. De ska ha hetat Persson men tagit sig namnet Friman. Ludwig var född 29/9-1875. Föräldrar Karl August Persson f. 8/12-1840 i Råneå & Anna Amanda Larsdotter f. 11/1-1846 i Råneå.
 
Karl August Perssons föräldrar: Per Nilsson f. 18/9-1808 el 1800? i Råneå & Kaisa Johansdotter f 6/1-1799 i Råneå. Sen kommer jag inte längre, hittar ingenting. Nu är jag nybörjare så det förklarar kanske en del.  
 
Karl August Persson hade en tvillingsyster om jag hittat rätt personer. (pappa el faster har inte hört ngt om någon tvilling) Hon hette Catrina Augusta Persdotter. I boken Råneå socken 1654-1954 står det på sidan 205-206: I en skrivelse från kyrkoherde West-Eurén  till Härnösands Domkapitel (HDM, Råneå 1810-1819) år 1810 kunna vi läsa följande: ....deserterade en kossack som kallar sig Jacob Fjäder....Nu begär han att få bygga äktenskap med bonddottern Catharina Pehrsdotter ifrån Råneby...Domkapitlet gav tillåtelse till giftermålet. En Fjäders son Christoffer antog namnet Friman & bosatte sig i Lilldockas.  
 
Är det min farfars fars tvillingsyster det handlar om? I så fall är det inte farfar som har ryskt påbrå. Jag har försökt att leta vidare men kört fast, hittar inga uppg om Per Nilsson & Kaisa. De bodde i Vitåfors om jag förstått det rätt. Gammelstugan hos pappa i Vitåfors kallas för Per-Nils.  
Hur kommer jag vidare, var hittar jag in- & utflyttningsböckerna, tacksam för tips.  
En del fakta har jag fått av min pappa, andra har jag hittet på SVAR. Åsa
 
Inlägget har flyttats hit från Nederluleå eftersom det handlar om personer i Råneå