NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 maj, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 maj, 2009
Skrivet av: Ulf H Larsson skrivet 2009-02-04, 15:34
Hej Alf,
Din Anders Andersson finns i min farbror Henning Larssons släktbok, tyvärr utan uppgift om föräldrar,
Födelseåret 1597 finns men utan källa (RoU 1637?).
Dödsåret 1680 anges baserat på att ett testamente för honom gavs detta år.
Som hustru har min farbror en  Karin Persdotter vars far uppges vara Peder Ersson inga övriga data om denne är givna.
(Enligt min farbror var Anders Andersson möjligen gift 3 ggr, övriga hustrur Malin och Karin Nilsdotter inga källor)
Kända barn:
Anna Andersdotter f. o. 1633, död i Prästholm 1716-04-03 Hustru 93 år, begravd i kyrkan dödbok (F:1 613),
Anders Andersson f. o. 1644, död i Rånbyn 1701-04-21 63 år, begravd i kyrkan dödbok (F:1 353),
Grels Andersson f. o. 1658 i Högsön, död i Rånbyn 70 år, begravd i kyrkan, F: Anders Andersson, M: Karin  dödbok (F:1 91).
Grels var soldat 1677-12 - 1683-07-04 Går för broder Anders Andersson i Råneå by. (KM;s material o Vb reg.)
 
Det verkar ju finnas en koppling till Högsön, familjen verkar besutten, alla begravs i kyrkan, bland ättlingarna har jag hittat handlaren Pål Andersson Ström i Luleå, somen med samma namn var gift med en Kerstin Pålsdotter, säkerligen en dotter till Löjtnanten Pål Nilsson Loo som Pål Andersson Ström tydligen var uppkallad efter.
 
Håller på att revidera och utöka Henning Larssons Släktbok har redan lagt ut en första version på min hemsida men den behöver uppdateras, problemet är att man hittar nya anor och barn till anor som man vill ha in!
 
Har du rättelser eler kompletteringa om denna Anders Anderson född 1597, så tar jag med dem i släkboken! Han finns på hela 5 platser i släktträdet!
 
mvh
Ulf