NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 februari, 2009
Skrivet av: Ulf H Larsson skrivet 2008-11-15, 00:24
Göran,
Mina anor är Olof och Staffan Eriksson som levde på 1500-talet i Rödupp. Om dom bar på Röduppsjukan och vad det är vet jag intet. Men vi är i fel socken eller i fel ämnesområde.
 
En Råneåfråga: I boken Råneå socken 1654-1954, red E. Byström, utg. 1955 finns på sidan 312 en förteckning över hemman och hemmansägare i Rånbyn samt en karta på omstående sida. Henning Larsson har daterat listan till 1675 men är hör inte lista och karta till den geometriska(?) jordeboken och är inte den från 1645?
 
I position 4 i listan står Lars Andersson för ett hemman på 22 Skäland. Enligt Henning Larsson skall han varit far till tolmannen Per Larsson men det är allt som står om honom. Har ett speciellt intresse för detta då jag tror att Erik Larsson som bosätter sig i Sävast, Luleå s:n kan ha sina rötter i Rånbyn, sonen Anders Eriksson blir bonde där. Erik Larssons föräldrar var Lars Andersson och Anna Eriksdotter enligt dödboken och då ingen plats är nämnd i samband med föräldrarna har man (t.ex. Olle Malmsten) antagit att de var från Sävast men jag har inte kunnat finna dem i Sävast. Erik Larsson var gift med Karin Mattsdotter Bernts, dotter till en sjökapten från Sundsvall. Vet man något om Lars Andersson i Rånbyn 1675 (eller 1645).
Ulf