NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-30
Skrivet av: Annelie Biller skrivet 2006-04-03, 15:28
Hej, Jag har kommit ned till första hälften av 1700-talet och har verkligen kört fast på många personer i min Råneåsläkt. Jag har försökt att kontrollera uppgifterna åt Mats Hedell utan gott resultat eftersom jag kommer fram till samma uppgifter som han redan presenterat. Det gör mig nu mycket nyfiken över hur man kan få fram dessa uppgifter. Hur söker man i böckerna då texten på 1600-talet ser ut som runskrift och är för mig totalt oläslig, samt att alla personer som man med möda lyckas få fram är utan födelseår, ort o.s.v. Är det någon som skulle kunna förklara som om jag var tre år för detta förstår jag inte. Men att det går det har jag förstått.  
 
Jag har varit så amitiös att jag suttit med listor över tecknens utseende genom tiderna och jag vet att man vänjer sig, från början var 1800-talet svårt och oläsligt för mig som inte fått lära mig riktig skrivstil i skolan men nu läser jag det obehindrat.  
 
Om jag hänvisar till Mats ana ovan; kan någon förklara hur ex.vis Per Holmberg kommit fram till det? Hur är sökvägarna för att forska i denna tid?
 
//Annelie