NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-04
Skrivet av: Sven M. Hennig skrivet 2004-12-14, 12:58
Tack Constantinus!
 
Detta var mer information än vad jag vågat hoppas på! Piteanor är sannerligen en förträfflig källa - jag får seriöst överväga att införskaffa den! Jag har många individer som bodde i Pite med omnejd och med den ytterligare info som jag fått från dig är jag nu i större behov av att använda den!
 
Utöver syskon och kusiner till de personer som du omnämnt saknas fortfarande fakta om Andreas och Johan Hollming som levde i Piteå. Varifrån kom de? Det har funnits en släkttradition som pekar på deras ursprung i norra Finland. Eftersom Andreas var sjöman så är detta inte helt osannolikt. Hans barn flyttade även till Finland vilket tyder på att de hade en koppling dit. Är det någon som vet mer om historien när det gäller utbytet och samarbetet mellan Piteå och Finland under 1700-talet? Fanns det handel med städer som Åbo och Helsingfors? Åtminstone två av Gabriels söner blev juvelerare. Hur såg handeln ut mellan Piteå och Åbo under 1700-talet?
 
Det finns även Holmingar som bodde i Sundsvall och Skellefteå under denna tid. Finns det en koppling mellan några av dessa medlemmar och den Andreas Hollming som bodde i Piteå?
 
Mvh Sven.