NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 oktober, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 oktober, 2015
Skrivet av: Monica Svensson skrivet 2015-10-13, 20:33
Hej,
Nu har jag verkligen stött på något konstigt. Birgitta Hansi hjälpte mig på spåret förut i Nederkalix församling, gällande min anmoder Caisa (Catharina) Magdalena Svanborg, som visade sig komma från Kyrkobordet 14, Piteå. Jag har precis tagit upp arbetet med att spåra hennes förehavande igen och förvirringen har nu blivit total.
Jag har hittat Caisas familjen och hennes föräldrar samt Farmor i husförslängden över Kyrkobordet. Så långt allt väl.
Piteå-landsförsamling-AI-3c-1789-1806-Bild-79-sid-248
 
Det som är konstigt är att jag hittar att fadern till Caisa och Petter Magnus dör 27 juli 1787??? Jag kan inte läsa ut av vad. Men om man tittar i ovanstående husförhörslängd så tror jag att prästen har skrivit 1790, vilket skulle kunna stämma om man tittar på barnens födelseår.
Petter Magnus dör 1793 endast 3 år gammal.
 
Jag hittar Jöns Fredrik i dödboken för 1787???
Piteå landsförsamling CI:5 (1783-1793)
 
Jag har också hittat bouppteckningen från september samma år    
Piteå-tingslags-häradsrätt-FII-1a-1775-1788-Bild-304-sid-308  
Hustrun är här Margaretha Persdotter inte Cathariona Persdotter Walberg.  
 
Jöns Fredrik står som fader till både Caisa och till Petter Magnus, och modern är Catharina Persdotter Walberg.
Caisa - Piteå-landsförsamling-CI-5-1783-1793-Bild-74-sid-141  
Petter Magnus - Piteå-landsförsamling-CI-5-1783-1793-Bild-91-sid-175
 
Jag har också lyckats hitta Jöns Fredriks mamma Catharina Svan. Hennes Bouppteckning har jag också hittat och här står det Catharina Svanborg, vilket måste vara Caisas mamma, samt även Caisas namna (Catharina Magdalena).
 
Vem är den Jöns Fredrik som dör 1787 och varför kan jag inte hitta min Jöns Fredrik.
 
Jag är väldigt förvirrad. Har också försökt läsa de halvt brända kyrkoböckerna för Skellefteå för att försöka hitta Catharina Persdotter Walberg, men.... utan resultat. Tänkte att jag kanske även där kunde hitta Jöns Fredrik. I ovanstående husförhörslängd står det att Catharina kom senast från Skellefteå.
 
Jag tar tacksamt emot hjälp och om någon kanske har någon ide om vad som har hänt med min Jöns Fredrik?
 
//Monica