NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2014
Skrivet av: Jonas Öhlund skrivet 2014-01-18, 02:16
Extremt bra och pedagogiskt svar Peter! Självklart menar jag SVAR, spar?  
 
Men nu kollar jag på s.247 i första hfl. Där ser jag försvisso blåsmark no 5 och en Mickelsson men förnamnet kan jag inte tyda, ser ut som Pär. Dessutom står det 1701 vid hans namn. Inte 1655 och dessutom verkar frun heta Margareta. Kollar jag i fel dokument eller läser jag taskigt? Och hur vet man vilket år förhöret är gjort? I de tidigare hfl:en står ju åren utskrivna upptill.. Jag tycker de namn i hfl:en du refererar till stämmer bättre för Mickel Mickelssons f. 1655 son Pehr/Pär f. 1701, se släktträd nedan. Mer logiskt i tid också utifrån att hfl:en avser åren 1720-1749. Stämmer dessutom mot Lantmäteriets storskifte där Pehr Mickelsson äger Blåsmark no 5
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/404660.png)
 
 
Gav kartanlegenden från 1643 från lantmäteriet något utslag på Mickelsson eller Larsson? Om jag förstår dig rätt så menar du att en Mickel Larsson var företrädare till Blåsmark no 5 före Mickel Mickelsson f. ca 1655? Om så är fallet låter det rimligt att han bodde där 1643, åtminstone möjligt? Vart fann du den infon?
 
Som du förstått är mitt största problem just läskunskapen. Jag börjar förstå mer och mer av strukturen och navigerar mig fram till stor del på det men mantalslängderna och jordeböckerna har jag inte begripit. Hur söker man? För det är väl inte födelseåret som var intressant? Mantalen är bara levande människor det året? Finns det någon geografisk underdelning eller är alla på ett bräde bara? Har förstått att kolumnerna är saker som antal rökar eller hemman men det är lurigt.. Sen varierar det förstås med handstil, dock upplever jag att det varit lättare att tyda 1800-talets skrift. Samtidigt som det ibland fungerar felfritt att läsa kartlegender på kartor från 1500/1600-talet. Väldigt mycket tid går åt till att hitta rätt bok att leta i eftersom de är uppdelade. Innan jag förstod att kyrkoräkenskaperna innehöll födslar och dödsböcker.
 
Den hjälp jag får av er är ovärderlig och enormt utvecklande! Nu ska jag googla jordeböcker och mantalslängder och läsa på för jag gissar att det är enda källorna från denna tid. Tar tacksamt emot svar på mina frågor från vem som helst som läser.
 
Vänl,
Jonas