NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2014
Skrivet av: Jonas Öhlund skrivet 2014-01-17, 21:39
Nu börjar det bli svårt det här. 1655, var hittar man dopböcker då? Blev han ens döpt iom att det var utanför äktenskapet? Vad jag förstår hittar man inga dopböcker före 1658, förhörsböcker före 1720, lysningar 1727 för pite hos Riksarkivet. Vad är din källa Peter? PiteAnor? Alltså jag skulle köpt det i stället för SPAR, fö*bann*t.
 
Det saker jag lyckas gräva fram är:  
1. Räkenskaperna för kyrkan 1629-1659 men där finner jag ingenting (sannolikt för att jag inte läser handstilen så bra, man skulle kunna säga att jag är analfabet åtminstone i vissa böcker). Är det någon som ser en Mickel Mickelsson f. 1655?
 
2. Genom Google får jag ett släktträd som stämmer med Lars Michelsson Blank inklusive barn. Där anges det att hans Far Mickel Mickelsson är född 1655 och död 18 dec 1739. Samt hans fru Karin f. 1668. Det skulle kunna stämma rent matematiskt att han då äger och står på lantmäteriets avmätning av blåsmark 1727 som ägare av Blåsmark no 5. Någon som törs dementera eller bekräfta detta?
 
2. Lysning Lars Mickelsson Blank och Anna Andersdotter 14 dec 1729 zoom. Vad kan jag egentligen göra med dessa vittnen? Dopvittnen är en sak men hur ger lysningensvittnen vidare information?
 
2. Lantmäteriets historiska kartor ger mig ett antal Mickelsson's som bott på Blåsmark no. 5, troligtvis bröder man kanske också fadern till Lars Mickelsson Blank nämligen Mickel Michelsson från 1727. Det är fantastiska kartor men jag gissar att texterna inte bidrar med någon ny information i fallet? Står väl mest om marken de ägde? Den som orkar kolla genom den text jag klippt ut på länkarna nedan får gärna hjälpa mig:
 
Blasmark karta 1643 legend
Blasmark nr 5 Michel Michelssons agor 1727
Blasmark 1757 Storskifte Pehr Mickelsson ager nr 5
 
Vacker karta över Blasmark 1727 (för den som gillar kartor)
Vacker karta över Blasmark 1643 (för den som gillar kartor)
 
(Man måste trycka på dem, maxgränsen för bilder försvårar det för användarna på detta forum, därför har jag använt en annan tjänst för att ladda upp bilder med maxgräns på 100 MB kontra de 200 kb man max får här så att man slipper beskära och krypa bilderna)