NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2014
Skrivet av: Jonas Öhlund skrivet 2014-01-14, 19:22
Hej igen och tack för er hjälp och ert engagemang!
 
Jag hänger dock inte riktigt med. Tror ni att det stämmer eller inte att dess två:
Mikael Öman f. 1755
Soldat i Hortlax  
 
Maria Persdotter f. 1751  
Gift 30 juni 1778 med Pehr Mikael, gifte om sig igen 1796  
 
var föräldrar till:
Per Mikaelsson Öhlund f. 1779 d.1852.  
Sågdräng på Hellströms Sågverk, född i Hortlax utflyttad till Helleström och senare Tvärån nr22.  
 
som sen gifte sig med:
Katarina Eriksdotter f. 1773 d.1838.  
Fr Håkansön, gifte sig med Per Mikaelsson Öhlund 1798. död hos sonen Johan Petter i Tvärån
 
?
 
Bengt-Göran: Du säger att mitt vigselutdrag ovan är ett dop? Men det står tydligt i kyrkoböckerna att det är vigsel som det avser? 78 ska de ha gift sig enligt farfars noteringar vilket stämmer bra med att de sen fick sin son 79.  Är det fel på kyrkoböckerna alltså?
 
Bifogar mitt hemmasnickrade släktträd där overifierade uppgifter finns utmärkta. Alla ledtrådar för att ta detta vidare uppskattas otroligt mycket! Är det någon som kan hitta något på de äldra herrarna i släktträdet och på så finns bekräfta eller dementera om farfar hade rätt eller fel? Alternativt hjälpa mig bekräfta att det jag tror är rätt hitintills stämmer? Är ju konstigt att Öhlund försvinner där och ersätts av Öman för att sen bli Larsson. Något är konstigt...
 
Tack återigen!!
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/404374.png)